Lördag 4 Februari 2012
Mer väder...
Luleå: -27.5°C
vind: 0.4m/s
köldfaktor: -27.4 °C
 

Kålsorter skyddar mot lungcancer

Stockholm Vitkål, broccoli, krasse och brysselkål minskar risken att drabbas av lungcancer.

Men bara hos den halvan av befolkningen som är särskilt genetiskt mottaglig, visar en ny studie från forskare vid cancerforskningsinstitutet IARC i Lyon i Frankrike.


Att vissa kålsorter kan motverka cancer har framgått av tidigare studier. Nu skriver forskarna i IARC i den medicinska tidskriften The Lancet att de tror sig veta varför, rapporterar Svenska Dagbladet.

Kålsorterna innehåller höga halter av isothiocyanater som anses ha skyddande effekt mot cancer. Hos halva befolkningen bryts isothiocyanaterna ner av ett enzym som bildas hos personer som har störd funktion i två gener.

Studien på över 2 000 lungcancerpatienter och en lika stor frisk kontrollgrupp i Polen, Tjeckien och Ungern visade att den som äter vitkål, broccoli, brysselkål eller krasse en gång i veckan löpte minskad risk att få lungcancer. När bara en gen var störd minskade risken med 33 respektive 37 procent. När båda generna var störda minskade risken med 72 procent.

TT

Publicerad 2005-11-14 01:47
Ändrad 2011-01-19 11:31
Tipsa en vän Tipsa en vän Skriv ut Skriv ut Större textMindre text Textstorlek
Dela med andra: Facebook Dela på MySpace MySpace

Läser in kommentarer till forumet, fungerar inte detta så har du en gammal webbläsare eller fel inställningar. läs mer här...

Arkivet - Kålsorter skyddar mot lungcancer - Allmänt inrikes den 14 november 2005 - Välj artiklar:



Tillbaka - Nytt datum - Ny kategori

Senaste nytt

Laddar...