Sivert Mässing

Siverts väderblogg

Jag bloggar om väder, solligan, vädertjänsten, klimatet, miljön, en och annan händelse från livet på landet, Flygmuseet i Luleå och så gör jag historiska tillbakablickar inom Försvarets vädertjänst och Flygvapnet. Jag skriver oftast bara en gång i veckan och då sent på torsdagarna eller på fredagarna. Hittar jag något intressant (o)väder eller nytt väderrekord lägger jag genast ut det här i bloggen eller som nyhetslänk via webbredaktionen. Länkar i blogginäggen är utskrivna i blå fetstil. Aktuella trafik- nöjes- väder- och klimatlänkar finns här i ett eget blogginläggUppdaterad 29 augusti 2015.

Busshelvetet och brandbilen

Nu kan vi börja summera ihop februarivädret sen återkommer jag med en månadssammanställning när SMHI har räknat klart. Så här långt kan vi notera att den lägsta temperaturen i länet var -42,8 gr i Naimakka den 6 februari.

Dagens mätvärden ute på Kallax blev följande: I Flygmuseets nederbördskanna hittade jag en del snö som i tinad form blev 10, 1 mm. Där ingår regnskvätten som kom på morgontimmarna och ställde till med en hel del halka. Snödjupet är nu 76 cm och tjälen är 97 cm så den har minskat 2 cm nu när det har varit några milda dagar. Under perioden 2 februari – 1 mars har jag fått ihop 45,7 mm vilket är långt över en normal februarinederbörd i Luleå som är 28 mm.

Skidanläggningarna har följande snödjup:

Björkliden: 60 cm i terrängen och 20 cm i nedfarterna

Abisko/Njuolja: 60 cm i terrängen och 57 cm i nedfarterna

Dundret: Aktuella snödjup saknas

Kåbdalis: 115 cm i terrängen och 115 cm i nedfarterna

Storklinten: 95 cm i terrängen och 80 cm nedfarterna.

Övriga snödjup i länet: Talljärv 140 cm, Porjus 110 cm, Skröven 85 cm, Kalix 83 cm, Harads 73 cm, Arjeplog – Myrheden 70 cm, Tärendö 68 cm.
Källa: SMHI och skidanläggningarnas snörapport.

Länk till aktuell iskarta över Bottenviken

Det förekommer många aktiviteter på Flygmuseet när vi har arbetsdag på torsdagarna som idag när vi har städat upp i ett av förråden och gjort oss av med en massa elektronikskrot som skall gå till återvinning. Även på onsdagskvällarna är det full fart i fordonshallen där några ”gubbar” håller på att renovera ett par fordon som skall ingå i utomhusutställningen när de blir klara.

Det ena fordonet är en transportabel markradio, en buss som har den militära beteckningen typ 9 och är av 1944 års modell. Museets projektbenämning är ”busshelvetet” enlig gubbarna som har ansvar för renoveringen eftersom det finns massor med rost att ta hand om på den. Se bilden nedan.

bussen 

brandbilen

Det andra objektet är en räddningsbil från 1959 som skall hälsa på hos bilprovningen i maj. Det finns mycket jobb kvar på räddningsbilen men den kommer att bli fin när den är klar.

Det finns ett tredje objekt som är under renovering nere i Vännäs och det är ett flygplan, en Mustang som jag inte har någon bild på tillgänglig för stunden.

 

Snöläget i länet

Snöläget 7 februari: Björkliden 50 cm i terrängen och 74 cm i nedfarterna, Dundret 75 cm i terrängen och 50 cm i nedfarterna, Kåbdalis 95 cm i terrängen 110 cm i nedfarterna, Storklinten 60 cm i terrängen och 60 cm i nedfarterna.

Övriga snödjup i länet: Katterjåkk 104 cm, Kiruna Esrange 83 cm, Jäkkvik 77 cm, Arjeplog Myrheden 57 cm, Kangos 82 cm, Saittarova 85 cm, Sadjem 80 cm, Markusvinsa 80 cm, Jokkmokk 86 cm, Murjek 73 cm, Talljärv 73 cm, Kypäsjärvi 60 cm, Klöverträsk 56 cm, Brännberg 54 cm, Kalix 37 cm, Luleå Bergnäset 36 cm, och Piteå 32 cm. Källa: SMHI

CO2

Rekordhöga halter koldioxid CO2 har uppmätts vid Manua Loa på Hawaii

Flygmuseet i Luleå är öppet alla helgfria torsdagar

Här öppnar du fjällvädersidan

Tabell över vindavkylningen vid minusgrader

Iskarta över Bottenviken

Kolla vägvädret och läget i trafiken här

Här lägger Luleå kommun ut information om isvägarna i Luleå skärgård

Här kan du se spårstatusen på de flesta elljusspår i länet

Här hittar du många andra väder och trafiklänkar

 Här kommer du till NASA:s animering från 1880-2015

Det här är viktigt att ha i bilen på vintern:

snöborste och isskrapa
snöskyffel
startkablar
bogserlina
extra varningstriangel
reflexväst
ficklampa
nyladdat batteri i mobiltelefonen

Stekenjokk satte nytt vindrekord

Stekenjokk som ligger på 1036 m ö h i Vilhelmina kommun satte nytt vindrekord för januari med 44 m/s den 30 januari 2016. Rekordet registrerades i samband med ovädret Tor som med sitt centrum rörde sig upp över Norska havet. Enligt originaldata från SMHI:s  automatstation var mätvärdet exakt 43,8 m/s.

44 m/s registerades även det vid Stekenjokk den  11 januari 2005. Värdet noterades i samband med ett mycket djupt lågtryck som rörde sig upp över Norska havet och nordligaste Skandinavien några dagar efter stormen Gudrun. Enligt originaldata från automatstationen var mätvärdet den gången exakt 43,5 m/s.

Den 21 januari 1997 uppmättes 43 m/s vid Stekenjokk. Enligt originaldata från automatstationen var mätvärdet exakt 43,1 m/s. Källa SMI

I morgon, för femtio år sedan

Den 2 februari 1966 sattes nu gällande köldrekord för Sverige. En extremt kall luftmassa täckte Sverige i början av februari 1966. De första dygnen var det främst i norra Sverige som köldrekorden slogs. Kallast var det i Vuoggatjålme med -52,6 grader den 2 februari. Om man tittar i originaljournalen (se bilden nedan) från Vuoggatjålme så står det -52,5 grader som lägsta temperatur. Det gör det även i SMHIs månadsöversikt för februari 1966. Två dygn senare var det nästan lika kallt där med -52,1 grader.

Detta är de enda exemplen på accepterade noteringar under -50 grader vid en officiell svensk väderstation. Genom åren har det dock förekommit åtskilliga privata mätningar av temperaturer under -50 grader. Ett inofficiellt köldrekord när det gäller det svenska köldrekordet hittar man från Malgoviks folkskola någon mil väster om Vilhelmina från den 13 december 1941 där det uppmättes -53 grader. Eftersom skolans postadress var Laxbäcken har även det namnet angetts i samband med köldrekordet.

Den absolut lägsta temperaturen, -89,2 grader, uppmättes i Vostok i Antarktis den 21 juli 1983. Källa: SMHI

journal

Pressmeddelande från WMO

Sedan i höstas har det gjorts bedömning att 2015 skulle bli ett rekordvarmt år. Under januari har både NOAA och NASA bekräftat att 2015 blev 0,90 grader varmare än normalt vilket är det varmaste året sedan mätningarna startade 1880. Nu har även världsmeteorologiorganisationen WMO (World Meteorological Organization) i ett pressmeddelande meddelat att 2015 med bred marginal blev det varmaste året som någon sin har uppmätts globalt. Se diagrammet nedan.Diagram

Nikkaluokta varmast i landet

Nikkaluokta är ju mest känt för låga temperaturer vintertid. Men i fredags den 22 januari var Nikkaluokta varmast i Sverige med +1,4 grader uppmätt vid SMHI:s väderstation.

Är detta unikt att köldhålet Nikkaluokta är varmast i landet? Nej det är det inte. Nikkaluokta har ett geografiskt läge vid sjön Paittasjärvi där tre dalgångar möts som möjliggör både ovanligt låga men även höga temperaturer.

Århundradets (2000-talet) hittills lägsta temperatur i länet noterades 2001
i Naimakka med -42,9 grader som är klart lägre än förra vinterns säsongslägsta på -40,2 grader i Nikkaluokta. Vintern 2013-14 uppvisdade dock nästan lika lågt säsongslägsta med -42,7 grader i Karesuando.

Namn: Sivert Mässing  Bor: i Råneå Jobbar: Tillsyningsman för SMHI:s strålningsstation i Luleå som jag tittar till tre gånger i veckan. Under många år jobbade jag på Kallax väder på F21. Övrigt: Pensionär, torsdags-gubbe på Flygmuseet F 21 på Kallax och fritidspolitiker (MP) i landstingets Hälso- och sjukvårdsberedning mitt och fritidsnämnden i Luleå kommun.

Redaktionella bloggar

Läsarbloggar