• måndag 30 maj 2016
  • Mediesällskapet
  • Familjeannonser
  • Lunchguiden
  • Grannar
  • Karriär i norr
  • Lokus
  • Lohts
Högsommarvärme i länet Siverts väderblogg Siverts väderblogg
Vädersponsor:

Sivert Mässing

Siverts väderblogg

Jag bloggar om väder, solligan, vädertjänsten, klimatet, miljön, en och annan händelse från livet på landet, Flygmuseet i Luleå och så gör jag historiska tillbakablickar inom Försvarets vädertjänst och Flygvapnet. Jag skriver oftast bara en gång i veckan och då sent på torsdagarna eller på fredagarna. Hittar jag något intressant (o)väder eller nytt väderrekord lägger jag genast ut det här i bloggen eller som nyhetslänk via webbredaktionen. Länkar i blogginäggen är utskrivna i blå fetstil. Aktuella trafik- nöjes- väder- och klimatlänkar finns här i ett eget blogginläggUppdaterad 29 augusti 2015.

Busshelvetet och brandbilen

Nu kan vi börja summera ihop februarivädret sen återkommer jag med en månadssammanställning när SMHI har räknat klart. Så här långt kan vi notera att den lägsta temperaturen i länet var -42,8 gr i Naimakka den 6 februari.

Dagens mätvärden ute på Kallax blev följande: I Flygmuseets nederbördskanna hittade jag en del snö som i tinad form blev 10, 1 mm. Där ingår regnskvätten som kom på morgontimmarna och ställde till med en hel del halka. Snödjupet är nu 76 cm och tjälen är 97 cm så den har minskat 2 cm nu när det har varit några milda dagar. Under perioden 2 februari – 1 mars har jag fått ihop 45,7 mm vilket är långt över en normal februarinederbörd i Luleå som är 28 mm.

Skidanläggningarna har följande snödjup:

Björkliden: 60 cm i terrängen och 20 cm i nedfarterna

Abisko/Njuolja: 60 cm i terrängen och 57 cm i nedfarterna

Dundret: Aktuella snödjup saknas

Kåbdalis: 115 cm i terrängen och 115 cm i nedfarterna

Storklinten: 95 cm i terrängen och 80 cm nedfarterna.

Övriga snödjup i länet: Talljärv 140 cm, Porjus 110 cm, Skröven 85 cm, Kalix 83 cm, Harads 73 cm, Arjeplog – Myrheden 70 cm, Tärendö 68 cm.
Källa: SMHI och skidanläggningarnas snörapport.

Länk till aktuell iskarta över Bottenviken

Det förekommer många aktiviteter på Flygmuseet när vi har arbetsdag på torsdagarna som idag när vi har städat upp i ett av förråden och gjort oss av med en massa elektronikskrot som skall gå till återvinning. Även på onsdagskvällarna är det full fart i fordonshallen där några ”gubbar” håller på att renovera ett par fordon som skall ingå i utomhusutställningen när de blir klara.

Det ena fordonet är en transportabel markradio, en buss som har den militära beteckningen typ 9 och är av 1944 års modell. Museets projektbenämning är ”busshelvetet” enlig gubbarna som har ansvar för renoveringen eftersom det finns massor med rost att ta hand om på den. Se bilden nedan.

bussen 

brandbilen

Det andra objektet är en räddningsbil från 1959 som skall hälsa på hos bilprovningen i maj. Det finns mycket jobb kvar på räddningsbilen men den kommer att bli fin när den är klar.

Det finns ett tredje objekt som är under renovering nere i Vännäs och det är ett flygplan, en Mustang som jag inte har någon bild på tillgänglig för stunden.

 

Högsommarvärme i länet

Under söndagen hade vi högsommarvärme på många platser i länet. Bland SMHI:s stationer uppmättes följandet temperaturer.

Markusvinsa och Paharova 25,6 gr
Pajala 25,5 gr
Gällevare 25,2 gr
Karesuando och Parkalombolo 25,1 gr
Överkalix Svartbyn 25,0 gr

Landets högsta temperatur 25,7 gr uppmättes i Ängelholm.

Källa: SMHI

lule älv

Lule älv lördag kväll

Pollen-kollen aktuella pollenprognoser

Här kan du se hur länge du törs sola utan risk för brännskador

Här öppnar du fjällvädersidan

Kolla vägvädret och läget i trafiken här

Här hittar du många andra väder och trafiklänkar

Här kommer du till NASA:s animering från 1880-2015

Trenden över den globala temperaturökningen

Flygmuseet i Luleå är öppet alla helgfria torsdagar

Vart är vi på väg?

Mellan 1990 och 2014 har utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter minskat med 9 %. Om man räknar in bunkring av bränsle till utrikes sjöfart och utrikes flyg har utsläppen däremot ökat med 13 % under samma period.

Av de inrikes transporterna står vägtrafiken för 94 % av utsläppen. Sedan 2007 har utsläppen från vägtrafiken minskat, orsakerna är främst att nya energieffektiva personbilar har ersatt äldre. Persontransporter som arbetspendling och tung buss och lastbilstrafik står för en stor del av utsläppen. Godstrafiken ute på våra är omfattande, transporter som skulle ha gått på järnväg istället om det funnits styrmedel och en upprustad järnväg och Norrbottniabana. Bland annat körs Norrbottenspotatis till Skåne och Skånepotatis, Dansk- och Tysk fläskfilé till Norrbotten, samt mycket annat styckegods och livsmedel. Här kan du som konsument bidra till lägre koldioxidutsläpp genom att handla lokalproducerade mejeriprodukter och mat från länets bönder.

Järnvägstrafik ger små utsläpp av växthusgaser och luftföroreningar jämfört med andra trafikslag. Utsläppen av växthusgaser från den begränsade dieseldrivna tågtrafiken har minskat med 40 procent sedan 1990. Efterfrågan på fossilfri elproduktion ökar och därför är det viktigt att energieffektivisera den del av järnvägen som drivs med el. Någon statistik på hur stor eller liten del av järnvägstrafiken som drivs med grön- fossil- och kärnkraftsel finns inte specificerad.

Utsläppen från utrikes sjöfart har ökat kraftigt sedan 1990. Dels har frakterna av gods ökat och dels bunkrar allt fler utländska fartyg bränsle i Sverige.

Utsläppen från inrikesflyget har inte ökat trots att flygtrafiken har ökat. Bränsleeffektivare motorer, lättare material som komposit bidrar till detta. Däremot har utrikes flyg ökat med nästan 70 % sedan 1990, utländska flygbolag bunkrar i Sverige vilket bidrar till ökningen.

Andelen förnybara drivmedel som biodiesel och biogas har ökat, däremot ligger E85 fortfarande på en låg nivå. Något som inte finns med i diagrammet är att under 2015 har trafiken ökat med 2 %.

diagram

Naturvårdsverket ansvarar för Sveriges officiella statistik när det gäller utsläpp av växthusgaser. På deras webbplats finns ytterligare information.

Källa: Trafikverket

NOAA bekräftar NASA:s slutsatser

Medeltemperatur för april 2016 var 1,1 grader över genomsnitt för 1900-talet, som är 13,7 grader. Det är den högsta apriltemperaturen sedan de globala mätningarna startade år 1880. Det här slår det tidigare rekordet från 2010 med 0,28 grader. April 2016 är den femte månaden i rad (sedan december 2015) där den globala medeltemperaturen ligger 1,0 grader över snittet. Den högsta temperaturen observerades i stora delar av Ryssland och Alaska, där medeltemperaturen var 3,0 grader eller högre över genomsnittet.

april

Efter att januari, februari, mars, april var för sig har varit rekordvarma har det resulterat i den högsta globala medeltemperatur för januari-april med 1.14 grader över snittet för 1900-talet. Det slår det tidigare rekordet för perioden från 2015 med 0,3 grader.

jan-april

Under 1998 hade vi en lika stark El Niño, som nu under 2016 och då var medeltemperaturen under januari-april 0,45 grader under årets temperatur för samma period.
Källa: NOAA

Solskenskampen

Solskenskampen drar igång 1 juni. Det är WeatherPals (SMHI) tävling för att utse sommarens soligaste stad år 2016. Solskenskampen startar den 1:a juni och kommer att avslutas då solen går ner över den sista mätstationen den sista augusti.

Solskenskampen skall inte förväxlas med SVT:s solligan som satartar vid midsommar och pågår under sju veckor.

solen

Globalt rekordvarm april

April blev rekordvarm med 1,5 grader över medeltemperaturen (för april under perioden 1951-1980) säger NASA på sin hemsida. Största temperaturöverskottet var över Arktis och stora delar av norra halvklotet, markerat med rött och mörkrött.

Under var och en av de senaste sju månaderna har den globala genomsnittliga temperaturen överstigit snittet under 1900-talet med mer än en grad.

Amerikansk-nordiskt toppmöte med Arktisfokus

NASA

Källa: NASA

Även koldioxidhalten under april var rekordhöga 407,42 ppm vid Mauna Loa på Hawaii. April förra året var medelvärdet på 403,26 ppm så nu ökar det med rekordfart vilket spär på den globala uppvärmningen av klotet.

Cimbing

Namn: Sivert Mässing  Bor: i Råneå Jobbar: Tillsyningsman för SMHI:s strålningsstation i Luleå som jag tittar till tre gånger i veckan. Under många år jobbade jag på Kallax väder på F21. Övrigt: Pensionär, torsdags-gubbe på Flygmuseet F 21 på Kallax och fritidspolitiker (MP) i landstingets Hälso- och sjukvårdsberedning mitt och fritidsnämnden i Luleå kommun.

Redaktionella bloggar

Läsarbloggar