Sivert Mässing

Siverts väderblogg

Jag bloggar om väder, solligan, vädertjänsten, klimatet, miljön, en och annan händelse från livet på landet, Flygmuseet i Luleå och så gör jag historiska tillbakablickar inom Försvarets vädertjänst och Flygvapnet. Jag skriver oftast bara en gång i veckan och då sent på torsdagarna eller på fredagarna. Hittar jag något intressant (o)väder eller nytt väderrekord lägger jag genast ut det här i bloggen eller som nyhetslänk via webbredaktionen. Länkar i blogginäggen är utskrivna i blå fetstil. Aktuella trafik- väder- och klimatlänkar finns nu i ett eget blogginlägg som jag länkar till i blogginläggen.

Gevalia Gammal rost

Veckans nederbörd fördelar sig på följande sätt: I måndags mätte jag upp 1 mm nederbörd från snön som kom under söndag em och idag mätte jag upp 0,9 mm från dagens nederbörd, totalt 1,9 mm. Snödjupet har minskat till 65 cm på Kallax väders mätpinne. Tjälen är idag 97 cm.

Snödjupen har minskat under veckan som gått eftersom vi fick en försmak på våren med vårtemperaturer från i fredags till i tisdags. Igår var ordningen återställd igen med vintertemperaturer så våren lär vänta på sig ett tag till.

De större skidanläggningarna i länet rapporterar följande idag:

Riksgränsen: I terrängen 130 cm och i nedfarterna 130 cm

Björkliden: I terrängen 95 cm och i nedfarterna 25 cm

Abisk/Njuolja: I terrängen 110 cm och i nedfarterna 55 cm

Dundret: I terrängen 90 cm och i nedfarterna 60 cm

Kåbdalis: I terrängen 105 cm och i nedfarterna 115 cm

Storklinten: I terrängen 70 cm och i nedfarterna 60 cm

Övriga snödjup: Talljärv 126 cm, Katterjåkk 113 cm, Porjus 101 cm, Kypäsjärvi 97 cm, Murjek 86 cm, Kalix 73 cm, Klöverträsk 68 cm, Arjeplog – Myrheden 65 cm, Tärendö 60 cm. Källa: SMHI

Länk till senaste detaljerade iskartan över Bottenviken När du får upp bilden kan du klicka i den så får du upp en större karta.

Busshelvetet som jag har skrivit om tidigare och lagt ut några bilder på har fått ett nytt smeknamn av gubbarna som jobbar med renoveringen. Det beror inte på att de har gått och blivit religiösa på gamla dar, utan det är snarare ett uttryck för folkhumorn. Den nya benämningen är mycket passande. Gevalia Gammal rost. Scrolla lite längre ner så hittar du fotona i ett tidigare blogginlägg och förstår varför det blev så.

Det har varit lite olika artiklar bl a i Kurirens papperstidning och här på kuriren.nu om att Luleå kommun har beviljat ett bidrag till Flygmuseet   F 21 för driften av en hangar som kommer att uppföras till museets flygplan som idag står utomhus och far illa. I artiklarna har det stått att försvaret är beviljat hyresbidrag och det är helt fel. En annan felaktighet i radio Norrbotten var att hangaren kostar 300 000 kr, fel, fel, fel, den kostar 3 miljoner kr att uppföra. En summa som staten lånar upp och som museet kommer att betala av på en 20-års period.

Så här ligger det till: Flygmuseet F 21 och försvaret har inget annat gemensamt än att museet har av staten uppdrag att spegla och förvalta     F 21 historia. Flygmuseet drivs av en ideell förening som till största delen består av före detta F 21 anställda som har uppnått mogen ålder. Museet ingår i SMHA, Sveriges MilitärHistoriska Arv som är ett nätverk bestående av 25 statligt stödda museer. Statens maritima museer leder och stödjer det gemensamma nätverket. Museerna är utspridda över hela landet och huvuddelen behandlar Sveriges försvar under kalla kriget. Flygmuseet F 21 har även uppdraget att bevara F 19 Frivilligflottiljen i Finland under krigsvintern 1939-1940 och Flygoperation Balchen mellan december 1944 o augusti 1945.

Länk till Flygmuseet F 21

Någon har ställt frågan i kuriren.nu varför man inte slagit ihop och flyttat Flygmuseet F 21 till Försvarsmuseum i Boden. Museerna har helt skilda verksamhetsinriktningar och Försvarsmuseum i Boden ägs och drivs av Bodens kommun till skillnad mot Flygmuseet F 21.

Vad får Luleå kommun för pengarna? Nordiskt FlygTeknikCetrum som utbildar flyg och helikoptertekniker och flyg och helikoptermekaniker får i gengäld låna flygplan och helikoptrar från Flygmuseet till sin undervisning. När hangaren är klar kan skolans elever utföra praktiska övningar på museets flygplan i den nya hangaren som ett komplement till den undervisning man bedriver på objekten skolan lånar till sina egna lokaler. Skolan är lokaliserad på den civila sidan av flygfältet.

Länk till Nordiskt FlygTeknikCentrum

Extremt torr september

Extremt torr september på Brittiska Öarna. Högtryckssystemen förde inte bara värme till Storbritannien, de medförde även torka. Storbritannien hade sin torraste september sedan mätningarna startade för 105 år sedan och fick bara 20 procent av sin genomsnittliga nederbörd för månaden. Förutom att slå rekordet i sig var regnunderskott särskilt anmärkningsvärt eftersom den föregående åttamånaders-perioden januari-augusti var den regnigaste motsvarande period som uppmätts. Nordirland fick 7 procent av sin genomsnittliga nederbörd under september och slog det tidigare rekordet på torka från 1986. England, Wales och Skottland hade den andra torraste september som uppmätts någonsin.

nederbörd

Nederbördsfördelning globalt under september

Perioden januari – september blev globalt rekordvarm. De första nio månaderna under 2014 var med samma period 1998 den varmaste januari-september, med en genomsnittlig global temperatur på 0,68 grader över genomsnittet. Om 2014 fortsätter med samma höga temperaturavvikelse resten av året kommer det att vara det varmaste kalenderåret sedan mätningarna startade 1880.

temperaturfördelning globalt

Temperaturfördelningen globalt under perioden januari-september Källa: NOAA

Isläget i Arktis under september. Den linjära minskningstakten av havsisen i Arktis för september räknat från satellitmätningarna startade 1979 är 13,3 procent per årtionde, i förhållande till genomsnittet åren 1981-2010. De tio lägsta isututbredningarna under september har inträffat under de senaste tio åren, där utbredningen under september 2012 var rekordlåg.

havsisen

Iskartan över Arktis september 2014. Källa: National Snow and Ice Data Center

Här kommer du till väderbloggens länksamling med Vägväder- Trafik- Väder- och Klimatlänkar

en doft av england

En doft av England, som inte har avslutat växtsäsongen ännu. Fotot är från fotografens trädgård i Cambridge den 25 oktober 2014. Foto: Marie Simone Mässing

Senaste snöfallet och rotblötorna kan du läsa om längre ner i bloggen, samt om en globalt rekordvarm september och om mekgaraget i Råneå.

Haparanda har fått 61 mm snö o regn på 36 timmar

Haparanda har fått 61 mm nederbörd på 36 timmar vilket kan betraktas som extremt mycket snö och regn på kort tid. Normalt får Haparanda 59 mm under hela oktober som är räknat på snittet mellan 1961-1990, som alla medelvärdesberäkningar bygger på. Källa: SMHI

satellitbild

NOAA satellitbild från 22-tiden lördag kväll

Här kommer du till väderbloggens länksamling

Haparanda var blötast av alla igår

Senaste dygnet kom det en hel del snö och regn.

Idag på morgonen är det bara Katterjåkk av SMHI:s väderstationer som har rapporterat snö, där är det uppmättes 4 cm. Längst i norr har det varit minusgrader där Tarfala var kallast med -7,0 grader. Nikkaluokta rapporterade -5,4 grader.

Från fredag morgon kl 08:00 till lördag morgon kl 08:00 har det kommit mest nederbörd i östra hörnet av Norrbotten. Haparanda fick 41,6 mm, Överkalix Svartbyn 21,6 mm och Storön utanför Kalix uppmätte 19,3 mm. Normalt får Haparanda 59 mm under oktober. Källa SMHI

Fritidsgården i Råneå

Så här såg det ut igår morse i Råneå vid fritidsgården

Meningsfull sysselsättning

Meningsfull sysselsättning för ungdomarna kan göra stot skillnad. Sedan fritidsgården och mekgaraget i Råneå startade upp sin verksamhet har det blivit mycket lugnare på samhället med färre buskörningar kvällstid. Här är några foton från i kväll i mekgaraget. En av fritidsledarna uttryckte sig så här. "Det här är som att vara lärare på fordonsprogrammet med den skillnaden att här slipper jag sätta betyg och ha lärarmöten med kollegorna".
Fyrhjuling
Volvo
Volvo 745:an som är kapad skall byggas om till brandbil med en 350 liters tank. När pojkarna som bygger bilen är klara med den ska de gå en brandutbildning och tjänstgöra som brandmän vid SHRA:s tävlingar på fd flygfältet i Piteå. Bilen kommer att få fyra mans besättning, två i förarhytten och två längst bak på bilen bältade med fyrpunktsbälten.

NASA o NOAA är eniga, september blev rekordvarm

NOAA som använder snittet på hela 1900-talet som referensvärde. Den globala medeltemperaturen för september 2014 var den högsta som någonsin uppmätts för september med en global temperatur på 0,72 grader högre än genomsnitt 15,0 grader. 

NASA som använder 1951-1980 som referensvärde har kommit fram till att september blev rekordvarm med deras beräkningsmodell. Enligt NASA:s data blev september 0,77 grader varmare jämfört med normalperioden. Både NOAA och NASA har mätserier från 1880 och det här är den varmaste september som har uppmätts.

Tidigare varmaste septembermånaderna i NASA:s mätserie var 2005 med 0,73 grader och 2013 med 0,72 grader över normalt.

september 2014

Värmen var ganska jämnt fördelade över båda halvkloten.

Här kommer du till väderbloggens väder- trafik- och klimatlänkar

Namn: Sivert Mässing  Bor: i Råneå Jobbar: Tillsyningsman för SMHI:s strålningsstation i Luleå som jag tittar till tre gånger i veckan. Under många år jobbade jag på Kallax väder på F21. Övrigt: Pensionär, torsdagsgubbe på Flygmuseet F 21 på Kallax och fritidspolitiker (MP) bl. a i landstingets Hälso- och sjukvårdsberedning mitt och fritidsnämnden i Luleå kommun.

Redaktionella bloggar

Läsarbloggar