Sivert Mässing

Siverts väderblogg

Jag bloggar om väder, solligan, vädertjänsten, klimatet, miljön, en och annan händelse från livet på landet, Flygmuseet i Luleå och så gör jag historiska tillbakablickar inom Försvarets vädertjänst och Flygvapnet. Jag skriver oftast bara en gång i veckan och då sent på torsdagarna eller på fredagarna. Hittar jag något intressant (o)väder eller nytt väderrekord lägger jag genast ut det här i bloggen eller som nyhetslänk via webbredaktionen. Länkar i blogginäggen är utskrivna i blå fetstil. Aktuella trafik- nöjes- väder- och klimatlänkar finns här i ett eget blogginläggUppdaterad 29 augusti 2015.

Gevalia Gammal rost

Veckans nederbörd fördelar sig på följande sätt: I måndags mätte jag upp 1 mm nederbörd från snön som kom under söndag em och idag mätte jag upp 0,9 mm från dagens nederbörd, totalt 1,9 mm. Snödjupet har minskat till 65 cm på Kallax väders mätpinne. Tjälen är idag 97 cm.

Snödjupen har minskat under veckan som gått eftersom vi fick en försmak på våren med vårtemperaturer från i fredags till i tisdags. Igår var ordningen återställd igen med vintertemperaturer så våren lär vänta på sig ett tag till.

De större skidanläggningarna i länet rapporterar följande idag:

Riksgränsen: I terrängen 130 cm och i nedfarterna 130 cm

Björkliden: I terrängen 95 cm och i nedfarterna 25 cm

Abisk/Njuolja: I terrängen 110 cm och i nedfarterna 55 cm

Dundret: I terrängen 90 cm och i nedfarterna 60 cm

Kåbdalis: I terrängen 105 cm och i nedfarterna 115 cm

Storklinten: I terrängen 70 cm och i nedfarterna 60 cm

Övriga snödjup: Talljärv 126 cm, Katterjåkk 113 cm, Porjus 101 cm, Kypäsjärvi 97 cm, Murjek 86 cm, Kalix 73 cm, Klöverträsk 68 cm, Arjeplog – Myrheden 65 cm, Tärendö 60 cm. Källa: SMHI

Länk till senaste detaljerade iskartan över Bottenviken När du får upp bilden kan du klicka i den så får du upp en större karta.

Busshelvetet som jag har skrivit om tidigare och lagt ut några bilder på har fått ett nytt smeknamn av gubbarna som jobbar med renoveringen. Det beror inte på att de har gått och blivit religiösa på gamla dar, utan det är snarare ett uttryck för folkhumorn. Den nya benämningen är mycket passande. Gevalia Gammal rost. Scrolla lite längre ner så hittar du fotona i ett tidigare blogginlägg och förstår varför det blev så.

Det har varit lite olika artiklar bl a i Kurirens papperstidning och här på kuriren.nu om att Luleå kommun har beviljat ett bidrag till Flygmuseet   F 21 för driften av en hangar som kommer att uppföras till museets flygplan som idag står utomhus och far illa. I artiklarna har det stått att försvaret är beviljat hyresbidrag och det är helt fel. En annan felaktighet i radio Norrbotten var att hangaren kostar 300 000 kr, fel, fel, fel, den kostar 3 miljoner kr att uppföra. En summa som staten lånar upp och som museet kommer att betala av på en 20-års period.

Så här ligger det till: Flygmuseet F 21 och försvaret har inget annat gemensamt än att museet har av staten uppdrag att spegla och förvalta     F 21 historia. Flygmuseet drivs av en ideell förening som till största delen består av före detta F 21 anställda som har uppnått mogen ålder. Museet ingår i SMHA, Sveriges MilitärHistoriska Arv som är ett nätverk bestående av 25 statligt stödda museer. Statens maritima museer leder och stödjer det gemensamma nätverket. Museerna är utspridda över hela landet och huvuddelen behandlar Sveriges försvar under kalla kriget. Flygmuseet F 21 har även uppdraget att bevara F 19 Frivilligflottiljen i Finland under krigsvintern 1939-1940 och Flygoperation Balchen mellan december 1944 o augusti 1945.

Länk till Flygmuseet F 21

Någon har ställt frågan i kuriren.nu varför man inte slagit ihop och flyttat Flygmuseet F 21 till Försvarsmuseum i Boden. Museerna har helt skilda verksamhetsinriktningar och Försvarsmuseum i Boden ägs och drivs av Bodens kommun till skillnad mot Flygmuseet F 21.

Vad får Luleå kommun för pengarna? Nordiskt FlygTeknikCetrum som utbildar flyg och helikoptertekniker och flyg och helikoptermekaniker får i gengäld låna flygplan och helikoptrar från Flygmuseet till sin undervisning. När hangaren är klar kan skolans elever utföra praktiska övningar på museets flygplan i den nya hangaren som ett komplement till den undervisning man bedriver på objekten skolan lånar till sina egna lokaler. Skolan är lokaliserad på den civila sidan av flygfältet.

Länk till Nordiskt FlygTeknikCentrum

Snöläget i länet

Snöläget 7 februari: Björkliden 50 cm i terrängen och 74 cm i nedfarterna, Dundret 75 cm i terrängen och 50 cm i nedfarterna, Kåbdalis 95 cm i terrängen 110 cm i nedfarterna, Storklinten 60 cm i terrängen och 60 cm i nedfarterna.

Övriga snödjup i länet: Katterjåkk 104 cm, Kiruna Esrange 83 cm, Jäkkvik 77 cm, Arjeplog Myrheden 57 cm, Kangos 82 cm, Saittarova 85 cm, Sadjem 80 cm, Markusvinsa 80 cm, Jokkmokk 86 cm, Murjek 73 cm, Talljärv 73 cm, Kypäsjärvi 60 cm, Klöverträsk 56 cm, Brännberg 54 cm, Kalix 37 cm, Luleå Bergnäset 36 cm, och Piteå 32 cm. Källa: SMHI

CO2

Rekordhöga halter koldioxid CO2 har uppmätts vid Manua Loa på Hawaii

Flygmuseet i Luleå är öppet alla helgfria torsdagar

Här öppnar du fjällvädersidan

Tabell över vindavkylningen vid minusgrader

Iskarta över Bottenviken

Kolla vägvädret och läget i trafiken här

Här lägger Luleå kommun ut information om isvägarna i Luleå skärgård

Här kan du se spårstatusen på de flesta elljusspår i länet

Här hittar du många andra väder och trafiklänkar

 Här kommer du till NASA:s animering från 1880-2015

Det här är viktigt att ha i bilen på vintern:

snöborste och isskrapa
snöskyffel
startkablar
bogserlina
extra varningstriangel
reflexväst
ficklampa
nyladdat batteri i mobiltelefonen

Stekenjokk satte nytt vindrekord

Stekenjokk som ligger på 1036 m ö h i Vilhelmina kommun satte nytt vindrekord för januari med 44 m/s den 30 januari 2016. Rekordet registrerades i samband med ovädret Tor som med sitt centrum rörde sig upp över Norska havet. Enligt originaldata från SMHI:s  automatstation var mätvärdet exakt 43,8 m/s.

44 m/s registerades även det vid Stekenjokk den  11 januari 2005. Värdet noterades i samband med ett mycket djupt lågtryck som rörde sig upp över Norska havet och nordligaste Skandinavien några dagar efter stormen Gudrun. Enligt originaldata från automatstationen var mätvärdet den gången exakt 43,5 m/s.

Den 21 januari 1997 uppmättes 43 m/s vid Stekenjokk. Enligt originaldata från automatstationen var mätvärdet exakt 43,1 m/s. Källa SMI

I morgon, för femtio år sedan

Den 2 februari 1966 sattes nu gällande köldrekord för Sverige. En extremt kall luftmassa täckte Sverige i början av februari 1966. De första dygnen var det främst i norra Sverige som köldrekorden slogs. Kallast var det i Vuoggatjålme med -52,6 grader den 2 februari. Om man tittar i originaljournalen (se bilden nedan) från Vuoggatjålme så står det -52,5 grader som lägsta temperatur. Det gör det även i SMHIs månadsöversikt för februari 1966. Två dygn senare var det nästan lika kallt där med -52,1 grader.

Detta är de enda exemplen på accepterade noteringar under -50 grader vid en officiell svensk väderstation. Genom åren har det dock förekommit åtskilliga privata mätningar av temperaturer under -50 grader. Ett inofficiellt köldrekord när det gäller det svenska köldrekordet hittar man från Malgoviks folkskola någon mil väster om Vilhelmina från den 13 december 1941 där det uppmättes -53 grader. Eftersom skolans postadress var Laxbäcken har även det namnet angetts i samband med köldrekordet.

Den absolut lägsta temperaturen, -89,2 grader, uppmättes i Vostok i Antarktis den 21 juli 1983. Källa: SMHI

journal

Pressmeddelande från WMO

Sedan i höstas har det gjorts bedömning att 2015 skulle bli ett rekordvarmt år. Under januari har både NOAA och NASA bekräftat att 2015 blev 0,90 grader varmare än normalt vilket är det varmaste året sedan mätningarna startade 1880. Nu har även världsmeteorologiorganisationen WMO (World Meteorological Organization) i ett pressmeddelande meddelat att 2015 med bred marginal blev det varmaste året som någon sin har uppmätts globalt. Se diagrammet nedan.Diagram

Nikkaluokta varmast i landet

Nikkaluokta är ju mest känt för låga temperaturer vintertid. Men i fredags den 22 januari var Nikkaluokta varmast i Sverige med +1,4 grader uppmätt vid SMHI:s väderstation.

Är detta unikt att köldhålet Nikkaluokta är varmast i landet? Nej det är det inte. Nikkaluokta har ett geografiskt läge vid sjön Paittasjärvi där tre dalgångar möts som möjliggör både ovanligt låga men även höga temperaturer.

Århundradets (2000-talet) hittills lägsta temperatur i länet noterades 2001
i Naimakka med -42,9 grader som är klart lägre än förra vinterns säsongslägsta på -40,2 grader i Nikkaluokta. Vintern 2013-14 uppvisdade dock nästan lika lågt säsongslägsta med -42,7 grader i Karesuando.

Namn: Sivert Mässing  Bor: i Råneå Jobbar: Tillsyningsman för SMHI:s strålningsstation i Luleå som jag tittar till tre gånger i veckan. Under många år jobbade jag på Kallax väder på F21. Övrigt: Pensionär, torsdags-gubbe på Flygmuseet F 21 på Kallax och fritidspolitiker (MP) i landstingets Hälso- och sjukvårdsberedning mitt och fritidsnämnden i Luleå kommun.

Redaktionella bloggar

Läsarbloggar