Sivert Mässing

Siverts väderblogg

Jag bloggar om väder, solligan, vädertjänsten, klimatet, miljön, en och annan händelse från livet på landet, Flygmuseet i Luleå och så gör jag historiska tillbakablickar inom Försvarets vädertjänst och Flygvapnet. Jag skriver oftast bara en gång i veckan och då sent på torsdagarna eller på fredagarna. Hittar jag något intressant (o)väder eller nytt väderrekord lägger jag genast ut det här i bloggen eller som nyhetslänk via webbredaktionen. Länkar i blogginäggen är utskrivna i blå fetstil. Aktuella trafik- väder- och klimatlänkar finns nu i ett eget blogginlägg som jag länkar till i blogginläggen.

Gevalia Gammal rost

Veckans nederbörd fördelar sig på följande sätt: I måndags mätte jag upp 1 mm nederbörd från snön som kom under söndag em och idag mätte jag upp 0,9 mm från dagens nederbörd, totalt 1,9 mm. Snödjupet har minskat till 65 cm på Kallax väders mätpinne. Tjälen är idag 97 cm.

Snödjupen har minskat under veckan som gått eftersom vi fick en försmak på våren med vårtemperaturer från i fredags till i tisdags. Igår var ordningen återställd igen med vintertemperaturer så våren lär vänta på sig ett tag till.

De större skidanläggningarna i länet rapporterar följande idag:

Riksgränsen: I terrängen 130 cm och i nedfarterna 130 cm

Björkliden: I terrängen 95 cm och i nedfarterna 25 cm

Abisk/Njuolja: I terrängen 110 cm och i nedfarterna 55 cm

Dundret: I terrängen 90 cm och i nedfarterna 60 cm

Kåbdalis: I terrängen 105 cm och i nedfarterna 115 cm

Storklinten: I terrängen 70 cm och i nedfarterna 60 cm

Övriga snödjup: Talljärv 126 cm, Katterjåkk 113 cm, Porjus 101 cm, Kypäsjärvi 97 cm, Murjek 86 cm, Kalix 73 cm, Klöverträsk 68 cm, Arjeplog – Myrheden 65 cm, Tärendö 60 cm. Källa: SMHI

Länk till senaste detaljerade iskartan över Bottenviken När du får upp bilden kan du klicka i den så får du upp en större karta.

Busshelvetet som jag har skrivit om tidigare och lagt ut några bilder på har fått ett nytt smeknamn av gubbarna som jobbar med renoveringen. Det beror inte på att de har gått och blivit religiösa på gamla dar, utan det är snarare ett uttryck för folkhumorn. Den nya benämningen är mycket passande. Gevalia Gammal rost. Scrolla lite längre ner så hittar du fotona i ett tidigare blogginlägg och förstår varför det blev så.

Det har varit lite olika artiklar bl a i Kurirens papperstidning och här på kuriren.nu om att Luleå kommun har beviljat ett bidrag till Flygmuseet   F 21 för driften av en hangar som kommer att uppföras till museets flygplan som idag står utomhus och far illa. I artiklarna har det stått att försvaret är beviljat hyresbidrag och det är helt fel. En annan felaktighet i radio Norrbotten var att hangaren kostar 300 000 kr, fel, fel, fel, den kostar 3 miljoner kr att uppföra. En summa som staten lånar upp och som museet kommer att betala av på en 20-års period.

Så här ligger det till: Flygmuseet F 21 och försvaret har inget annat gemensamt än att museet har av staten uppdrag att spegla och förvalta     F 21 historia. Flygmuseet drivs av en ideell förening som till största delen består av före detta F 21 anställda som har uppnått mogen ålder. Museet ingår i SMHA, Sveriges MilitärHistoriska Arv som är ett nätverk bestående av 25 statligt stödda museer. Statens maritima museer leder och stödjer det gemensamma nätverket. Museerna är utspridda över hela landet och huvuddelen behandlar Sveriges försvar under kalla kriget. Flygmuseet F 21 har även uppdraget att bevara F 19 Frivilligflottiljen i Finland under krigsvintern 1939-1940 och Flygoperation Balchen mellan december 1944 o augusti 1945.

Länk till Flygmuseet F 21

Någon har ställt frågan i kuriren.nu varför man inte slagit ihop och flyttat Flygmuseet F 21 till Försvarsmuseum i Boden. Museerna har helt skilda verksamhetsinriktningar och Försvarsmuseum i Boden ägs och drivs av Bodens kommun till skillnad mot Flygmuseet F 21.

Vad får Luleå kommun för pengarna? Nordiskt FlygTeknikCetrum som utbildar flyg och helikoptertekniker och flyg och helikoptermekaniker får i gengäld låna flygplan och helikoptrar från Flygmuseet till sin undervisning. När hangaren är klar kan skolans elever utföra praktiska övningar på museets flygplan i den nya hangaren som ett komplement till den undervisning man bedriver på objekten skolan lånar till sina egna lokaler. Skolan är lokaliserad på den civila sidan av flygfältet.

Länk till Nordiskt FlygTeknikCentrum

Nytt Piteårekord

Piteå har så här långt (till och med igår 30 jan) fått 118 mm vilket är nytt januarirekord för stationen som har startår 1860. Förra rekordet var på 107 mm från 1938. Källa SMHI

Några nya snödjup i länet

Några nya snödjup i länet: Katterjåkk 85 cm, Kiruna 70 cm, Jäkkvik 90 cm, Arjeplog Myrheden 58 cm, Glommeraträsk 97 cm, Kangos 82 cm, Saittarova 87 cm, Sadjem 94 cm, Markusvinsa 105 cm, Jokkmokk 85 cm, Murjek 94 cm, Talljärv 101 cm, Kypäsjärvi 76 cm, Klöverträsk 99 cm, Brännberg 110 cm, Kalix 81 cm, Luleå Bergnäset Ingen ny mätning idag, och Piteå 72 cm. Källa: SMHI

Densitet (vikt) hos olika snötyper i kg per kubikmeter snö

Mycket fluffig snö < 30 kg
Nyfallen torr nysnö 30-100 kg
Våt nysnö 100-200 kg
Vindpackad nysnö 200 kg
Packad senvintersnö 200-300 kg

bil

Den här bilen har stått från 23 till 30 januari på en parkering i Luleå. Kan du gissa bilmärke och bilmodell vinner du en kubikmeter snö.

Här kommer du till senaste iskartan över Bottenviken

Här öppnar du fjällvädersidan

Här kan du se åskväder, kallfronter stora snö- och regnområden på senaste radarbilderna från Baltrad

Väderbloggens 74 Väder- Meteorologi- Trafik- Nöjes- och Klimatlänkar kommer du till här  sidan är uppdaterad 2015-01-25

Tabell över vindavkylningen vid minusgrader

Så här klär du dig i kyla

När det toksnöar som det har gjort senaste veckan har snösvängen svårt att hinna med att ploga och forsla bort snön. Snörök och snösträngar utgör dessutom en ökad risk för trfikolyckor.

Nedan finns tio goda råd till stresade bilister så ni kommer hem välbehållna efter att ha varit ute på våra vägar.

  1. Ta det lugnt och visa hänsyn i trafiken. Använd dimbakljusen vid dimma eller snörök så syns du bättre i trafiken
  2. Sänk hastigheten och håll avstånden. Bromsa i god tid och överskatta inte tekniken, undvik att hjulen låser sig. Var försiktig med att byta fil när det finns snösträngar i vägbanan, gäller även omkörningsfilen på mitträckesvägarna
  3. Ta till lite extra tid för resan så slipper du stressa eller bli försenad
  4. Ha mobiltelefonen nyladdad inför resan
  5. Kolla vinterdäcken och belysningen 
  6. Ta med filt och varma kläder, bra att ha om du blir stående efter vägen
  7. Ha reflexväst och en ficklampa med färska batterier i bilen
  8. Bra att ha saker: Låsolja, isskrapa, snöborste, bogserlina, startkablar och snöskyffel är bra att ha
  9. Håll koll på väderprognoser och trafikinformation
  10. Överväg alternativa färdsätt till den egna bilen

Brännberg, Markusvinsa o Dundret har mest snö i länet

Här är dagens snörapport där Markusvinsa och Brännberg har största snödjupen på SMHI:s väderstationer.

Av skidanläggningarna rapporterar Dundret största snödjupet 120 cm, i terrängen. Det har kommit 25-30 cm torr lätt nysnö senaste dygnet på Dundret.

Dundret rapporterar 120 cm i terrängen och 55 cm i nedfarterna, Kåbdalis 85 cm i terrängen och 95 cm i nedfarterna, uppgifter från Storklinten saknas.

Övriga snödjup i länet: Katterjåkk 85 cm, Kiruna 69 cm, Jäkkvik 84 cm, Arjeplog Myrheden 55 cm, Glommeraträsk 100 cm, Kangos 80 cm, Saittarova 83 cm, Sadjem 94 cm, Markusvinsa 105 cm, Jokkmokk 73 cm, Murjek 91 cm, Talljärv 100 cm, Kypäsjärvi 73 cm, Klöverträsk 93 cm, Brännberg 105 cm, Kalix 79 cm, Luleå Bergnäset 96 cm, och Piteå 72 cm. Största uppmätta snödjupet i Luleå under januari förra året var 74 cm.

snödjup i Luleå

Diagrammet är från Kallax väder över snödjupen från 1944 fram till 2002. SMHI:s officiella mätningar flyttades till Begnäset så senaste årens mätningar är utförda där. Rekordet är från den 12 april 1966 då Kallax väder på F 21 hade 111 centimeter. 

Mest nederbörd senaste dygnet har fallit i Klöverträsk med 36 mm och 35,3 mm i smält form och det motsvarar ca 35-40 cm nysnö.   Källa: SMHI

Blåsigt i fjällen o mycket nederbörd

 

Några vind och temperaturobservationen från klockan 23:00: Katterjåkk sydostlig vind 13 m/s i vindbyarna 20 m/s -11 gr, Rensjön nordostlig vind 7 m/s i vindbyarna 11 m/s -12 gr, Kiruna nordostlig vind 7 m/s -12 gr, Tarfala (1150 m ö h) ostlig vind 7 m/s 18 m/s -16 gr, Nikkaluokta nordostlig vind 16 m/s -11 gr, Ritsem sydostlig vind 6 m/s i vindbyarna 11 m/s -11 gr, Stora Sjöfallet vinduppgift saknas -11 gr, Kvikkjokk Årenjarka ostlig vind 3 m/s i vindbyarna 11 m/s -10 gr, Gällivare ostlig vind 4 m/s i vindbyarna 8 m/s -11 gr, Mierenis (614 m ö h) sydostlig vind 5 m/s i vindbyarna 10 m/s -10 gr, Gielas (577 m ö h) i Västerbottensfjällen ostlig vind 6 m/s i vindbyarna 15 m/s -7 gr, Arjeplog Myrheden nordostlig vind 5 m/s i vindbyarna 10 m/s -10 gr, Pajala nordostlig vind 5 m/s i vindbyarna 10 m/s -10 gr, Haparanda nordostlig vind 4 m/s i vindbyarna 7 m/s -5 gr, Luleå sydostlig vind 4 m/s i vindbyarna -1 gr.

Kustobservationer: Storön nordostlig vind 8 m/s i vindbyarna 11 m/s -4 gr, Rödkallen sydostlig vind 7 n/s i vindbyarna 9 m/s 0 gr, Pite-Rönnskär sydostlig vind 7 m/s i vindbyarna 9 m/s 0 gr, Bjuröklubb sydostlig vind 9 m/s i vindbyarna 15 m/s 0 gr och Holmön sydostlig vind 6 m/s i vindbyarna 9 m/s +1 gr.

Det har fallit stora nederbördsmängder under dagen och senaste dygnet i länet.

Här är några aktuella nederbördsmätningar under 12 timmar. Från klockan 07:00 i morse till klockan 19:00 i kväll: Storön 22,6 mm, Jokkmokk 18,0 mm, Glommersträsk 15,9 mm och Piteå 14,0 mm. Glommersträsk har fått 25 mm från klockan 07:00 onsdag morgon till i kväll klockan 19:00. En mm nederbörd i smält form motsvarar en cm nysnö. Källa: SMHI

Densitet (vikt) hos olika snötyper i kg per kubikmeter snö

Mycket fluffig snö < 30 kg
Nyfallen torr nysnö 30-100 kg
Våt nysnö 100-200 kg
Vindpackad nysnö 200 kg
Packad senvintersnö 200-300 kg

När det toksnöar som det har gjort idag har snösvängen svårt att hinna med att ploga och forsla bort snön. Snörök och snösträngar utgör dessutom en ökad risk för trfikolyckor. Nedan finns tio goda råd till stresade bilister så ni kommer hem välbehållna efter att ha varit ute på våra vägar.

Tio goda råd vintertid

  1. Ta det lugnt och visa hänsyn i trafiken. Använd dimbakljusen vid dimma eller snörök så syns du bättre i trafiken
  2. Sänk hastigheten och håll avstånden. Bromsa i god tid och överskatta inte tekniken, undvik att hjulen låser sig. Var försiktig med att byta fil när det finns snösträngar i vägbanan, gäller även omkörningsfilen på mitträckesvägarna
  3. Ta till lite extra tid för resan så slipper du stressa eller bli försenad
  4. Ha mobiltelefonen nyladdad inför resan
  5. Kolla vinterdäcken och belysningen 
  6. Ta med filt och varma kläder, bra att ha om du blir stående efter vägen
  7. Ha reflexväst och en ficklampa med färska batterier i bilen
  8. Bra att ha saker: Låsolja, isskrapa, snöborste, bogserlina, startkablar och snöskyffel är bra att ha
  9. Håll koll på väderprognoser och trafikinformation
  10. Överväg alternativa färdsätt till den egna bilen

Stora temperaturskillnader i länet

I morse rapporterade Nikkaluokta -36,0 gr, Kvikkjokk Årenjarka -35,0 gr, Gielas -32,1 gr och Mierkeneis -32,3 gr.

Fram till midnatt hade temperaturen stigit och följande temperaturer uppmättes: Katterjåkk -15,3 gr, Rensjön -20,0 gr, Kiruna -17,7 gr, Tarfala (1150 m ö h) -4,3 gr, Nikkaluokta -21,1 gr, Gällivare -17,3 gr, Ritsem -13,3 gr, Stora Sjöfallet vind nordväst 4 m/s -13,2 gr, Kvikkjokk Årenjarka -23,2 gr, Jokkmokk -14,7 gr, Mierkenis (614 m ö h) -15,3 gr, Gielas (577 m ö h) i Västerbottensfjällen -17,6 gr, Arjeplog Myrheden -17,3 gr, Pajala -13,1 gr, Haparanda -0,6 gr, Luleå -11,4 gr. Källa: SMHI

Namn: Sivert Mässing  Bor: i Råneå Jobbar: Tillsyningsman för SMHI:s strålningsstation i Luleå som jag tittar till tre gånger i veckan. Under många år jobbade jag på Kallax väder på F21. Övrigt: Pensionär, torsdags-gubbe på Flygmuseet F 21 på Kallax och fritidspolitiker (MP) i landstingets Hälso- och sjukvårdsberedning mitt och fritidsnämnden i Luleå kommun.

  • Senaste nytt
  • Läs också:

Redaktionella bloggar

Läsarbloggar