Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Skoter och skoteråkning för Kirunabon och andra länsbor uppfyller olika behov. För en del är åkningen ett genuint fritidsintresse kopplat till frihet, naturupplevelser och ledighet. För andra är skoter ett medel för att kunna driva sitt företag. Det gäller då företag som sysslar med rennäring, tillverkningsindustri eller turism. Skoterleder kan på likartat sätt ses som en infrastrukturåtgärd, en åtgärd som är kopplad till hälsa och en attraktiv livsmiljö eller en åtgärd som är inriktad mot ökad konkurrenskraft för besöksnäringen i kommunen eller länet. Skoterleder och dess underhåll tangerar utmaningarna i regionalt utvecklingsprogram för hållbar framtid i Norrbotten (RUP) och sammanfaller med syftet i det regionala tillväxtprogrammet för länet (RTP). RTP-program säger sig verka för att utveckla näringslivet, förstärka den regionala konkurrenskraften och öka välfärden. Enligt RUP finns det tre utmaningar: attraktiv livsmiljö, god folkhälsa och stark ekonomisk tillväxt. Dessa anses vara grunden för fortsatta utvecklingsinsatser i länet . Arbetet ska drivas på ett systematiskt sätt inom områden som öppenhet och internationell samverkan, attraktivitet och livskraft, tillgänglighet och regionförstoring, konkurrenskraft och entreprenörskap, tillgänglighet till arbete, utbildning, samhällservice och kultur och fritidsaktiviteter och kompetens och arbetsmarknad. Bakom dessa program stoltserar de flesta aktörer i länet och representanter från olika kommuner. Programmen finns för att säkerställa viktiga insatser i länet och länets prioriteringar . Må så vara, men vi har försökt att hitta ordet skoter eller skoterled i dessa program men Norrbottningar med skoterintresse, hör här: - Ordet skoter eller företeelsen skoteråkning eller skoterleder som infrastruktur åtgärd finns inte med. Vi har förstått att programmen revideras kontinuerligt och vår undran och önskan är: - Är skoterleder och skotern med i de reviderade programmen? Om ja, så skulle det inte skada att beskriva vad dylik samverkan i bästa fall kunde ge för resultat gällande exempelvis skoterleder i kommuner och i länet och ytterligare en liten vision hur dessa kopplas samman med leder från andra län och länder. Ett förslag på hur länets aktörer kunde samverka för att finansiera länsomfattande lednätverk, kunde underlätta prioriteringar och beslut i kommunerna. Detta är en infrastrukturåtgärd som kanske borde hanteras på olika nivåer i samhällsorganisationen på samma sätt som vägarna eller järnvägarna. Då skulle finansiering, säkerhet och underhållsfrågor få en kontinuitet som är viktig ur de olika perspektiven; attraktiv livsmiljö, konkurrenskraftig entreprenörskap och god folkhälsa. Det är dags att bevisa att ni menar allvar med programmen RUP, regionalt utvecklingsprogram för hållbar framtid i Norrbotten och RPT, det regionala tillväxtprogrammet för länet.