Konsten att skapa nödvändig parodi

Den kom i ett brunt kuvert, verkade minst sagt lite myndighetsaktig. En liten broschyr märkt "Swedish Lesson" som utlovade sig vara en grundläggande introduktion till svenskt vardagsliv i åtta punkter - allt skrivet på engelska. Dessutom försedd med stämpeln "CSI - Certified Swedish Information".

 

En broschyr lämplig att sticka in i passet efter att man fyllt i formuläret på dess andra sida, det som visar att man till fullo förstått och skriver under på den certifierade informationen om vad den så kallade svenskheten innebär.

 

Enligt CSI handlar det om att förstå och dela synen på exempelvis konflikthantering - "The swedish model of handling a conflikt is to be silent and call the autorities", eller möjligen Störningsjouren - bristande moraliskt mod, typiska kötraditioner, att kunna fylla i formulär och att aldrig frångå regeln om lördagsgodis.

 

Sverigebilden
Vore det inte för den väldigt roliga läsningen skulle jag kanske ha svalt det hela. Konstigare saker har jag varit med om. För en dryg månad sedan läste jag till exempel om hur Nämnden för Sverigefrämjande - bestående av myndigheter som UD, Svenska Institutet och Exportrådet - gått samman och skapat "Sverigebilden 2.0" att använda när Sverige ska marknadsföras. Det hela kallas "nation branding" och är ett sätt att förvandla även länder till varumärken. Fyra så kallade kärnvärden skulle vara riktmärken: nytänkande, öppenhet, omtänksamhet och äkthet.

 

Denna Sverigebild kommer nu till uttryck i broschyrer och foldrar och på Svenska Institutets hemsida sweden.se.

 

- Det här är mitt sätt att göra motstånd, säger Anders Teglund, upphovsman till CSI-broschyren.

 

Absurd diskussion
- Jag plockar upp det absurda i diskussionen kring Sverigebilden och det politiska pratet om svenskkontrakt och liknande och klär det i en form som skulle kunna vara på allvar, samtidigt som min broschyr ganska tydligt signalerar att det är något fel. Inte minst för att det finns en hel del humor i texterna, säger Anders Teglund, som studerar kulturvetenskap i Göteborg och är medlem i banden Cult of Luna och Convoj.

 

Egentligen, resonerar Anders Teglund, borde vi reagera oftare.

 

- Det pågår hela tiden förskjutningar i språket, en långsam process som liksom smyger sig på oss bakifrån och gör att vi plötsligt utan att riktigt ha hunnit uppfatta det har fått andra värderingar. Se till exempel på reklamens skönhetsideal - numer går väl de flesta omkring och tycker att vi är för tjocka.

 

Sverige är ett land
- Att Sverige faktiskt är ett land, bestående av både bra och dåliga saker, är ingenting för den som bygger varumärken. Där handlar det om att signalera tydlighet och enkelhet och därför göms allt dåligt som kan förknippas med Sverige, allt som inte är bra. Självklart blir det en förljugen bild som presenteras, men ännu värre är kanske att språket med tiden urholkas och att det där som vi fortfarande kan skratta lite åt, med tiden blir en slags sanning, säger Anders Teglund.

 

Sista paragrafen i broschyren handlar om de hemliga svenska portkoderna och kan läsas som en metafor för hur vi ser på detta med ett hem och vem som anses ha de rätta kulturella koderna för att kunna göra anspråk på att få tillgång till vårt svenska samhälle.

 

- Tidigare fick Sverige en viss uppmärksamhet utomlands för vårt folkhemsbygge och ambitionerna att utplåna sociala skillnader. När vi nu har lämnat dessa tankegångar bakom oss tycks det som om vi drivs av idén att det inte går att göra på något annat sätt än att exempelvis skapa ett varumärke av vårt land. Så är det med många åsikter i dag. Vi har hört dem sägas så ofta och eftersom ingen säger emot tror vi på dem till slut. Jag tycker att varumärkespratet är helt absurt och väljer att göra parodi på allt det där, säger Anders Teglund, som självklart skapat en hemsida kring sitt projekt och nu är i färd med att placera ut sin broschyr på lämpliga ställen.

 

 
 
  • Mest läst på Kuriren.nu
  • Senaste nytt
  • TT
Skicka in ditt klipp!

Kultur

Recensioner