För femte gången, tredje året i rad kommer samtidskonstnären Dan Lestander att ställa ut på Liljevalchs samlingsutställning i Stockholm.

- Det är bara fem procent av alla bidrag som väljs ut, så visst är det kul. Det är en bra utställning, säger han.

I sin ateljé på Kronan håller världsekonomin på att ta form. Dan Lestander håller på att färdigställa skulpturen Den ekonomiska bubblan som är bidraget till samlingsutställningen på Liljevalchs som invigs den 27 januari nästa år.

Artikelbild

| TOLKNING. Dan Lestander menar att det är upp till betraktaren att tolka och fundera över om vi vill ha en ekonomisk bubbla eller inte. "Den kanske ska vara ännu större", säger han.

- Jag har burit på idén till skulpturen länge. Den ekonomiska bubblan är inte statiskt, snarare har den en tendens att dyka upp i samhällsdebatten för att expandera och sedan försvinna, närmast kollapsa. Och detta fenomen är ett väsen i den verbala världen. Det gjorde mig nyfiken på vilken form denna bubbla har rent fysiskt. Hur ser den ekonomiska bubblan ut?

Äter upp sig själv
Dan Lestanders tolkning är att ekonomin står i förhållande till tiden, vilket innebär att han sökt en rörelse, en framåtdrivande effekt i sin skulptur, där en tidsaxel berättar om bubblans skeende.

- Jag tolkar fenomenet som en ballong. Den är lite trög i början innan luften kommer in, sedan expanderar ekonomin snabbt. När alla vanliga människor vant sig vid dess expansion, eller egentligen när alla talar om den ekonomiska bubblan, då försvinner den. Det är som att den äter upp sig själv och vi glömmer bort dess existens, till nästa cykel av ekonomisk expansion påbörjas.

Eftersom Dan Lestander är ganska svag för metallvajrar blev det materialet han valde, även om han poängterar att materialet är underordnat idén. Under närmare ett års tid har han suttit och lindat tjocka stålvajrar bredvid varandra runt en stålkärna. Sedan syr han ihop vajrarna med ståltråd. Ett tidsödande men framför allt tungt arbete.

Artikelbild

| SYR. Metallvajrarna sys ihop med ståltråd, ett tidsödande och tungt arbete, inte minst för handlederna. Foto: Håkan Gidlöw

- Jag har inte jobbat med detta åtta timmar per dag. Det går inte, snarare någon dag i veckan. Det är lätt att dra på sig träningsvärk och muskelinflammationer när materialet är tungt. Därför tränar jag och går på gym. Dessutom vilar jag från tungt jobb. Det gäller att lyssna på kroppen och använda hjärnan, menar han.

Ställer ut i Egypten
Skulpturen Den ekonomiska bubblan tog form via skisser i blyerts. Som byggnadsingenjör har Dan Lestander öga för det tredimensionella och gillar tekniska utmaningar. Också det en roligt kreativ process, menar konstnären.

Artikelbild

| DEN EKONOMISKA BUBBLAN. Samtidskonstnären Dan Lestander håller på att färdigställa sin skulptur Den ekonomiska bubblan, ett verk som ska visas på Liljevalchs samtidsutställning som öppnar den 27 januari i Stockholm.Foto: Håkan Gidlöw

- Det är under skissandet som jag utvecklar mina idéer och funderar på material. Metallvajern är fylld av styrka samtidigt som den går att forma och fungerade till den spiraliska rörelse jag sökte. Det känns som att metallvajern laddar formen med spännande energi som passar den ekonomiska bubblan. Dessutom blänker det, precis som mynt.

Förutom den kommande utställningen på Liljevalchs visar Dan Lestander sin videoinstallation Dreams and Wishes på Samsikt Kunstnersenter i Karasjok, Norge. Dessutom visas hans verk, platsobjektet Locking In - Moving Out vid utställningen Hellenic Foundation for Culture i Alexandria, Egypten som öppnade tisdagen den 14 december. En utställning som visar verk av konstnärer från flera länder, bland annat Peter Trukenbrod som deltog på Luleå konstbiennal i år.

Artikelbild

| IDÉN ÄR BÄRANDE. Det är alltid idén som styr vilket material Dan Lestander sedan jobbar med, även om han erkänner att han är svag för metallvajrar. Foto: Håkan Gidlöw

- Jag hade tänkt åka till vernissagen, men avråddes på grund av det oroliga läget i Egypten. säger Dan Lestander.