– Den konstnärliga kvalitén står i fokus. Det kommer vi inte att tumma på, menar Emily Fahlén, Tomas Hämén och Asrin Haidari.

Luleå konstbiennal har inte genomförts sedan år 2013, men nu i år ska denna konsthändelse äntligen äga rum igen och under januari har arbetet tagit fart. Och tiden är knapp. Det är mycket som ska falla på plats innan biennalen kan ha vernissage i slutet av året.

Mycket är med andra ord fortfarande i lite svävande och oklart när Kuriren träffar trion som konstnärligt ska ge biennalen sin gestaltning.

Artikelbild

| Konstfrämjandet. Ny huvudman för Luleå konstbiennal är Konstfrämjandet. "Jag kommer att fungera som "fixare" och frigöra energi för de konstnärliga ledarna", säger Sara Edström, Galleri Syster och representant för Konstfrämjandet.

– Vi är konstnärliga ledare, men vårt arbetssätt bygger på samverkan och samarbete med övriga samhället. Vi är kollektivister. Det är utgångspunkten för vår praktik. Vi tror inte på den ensamma kuratorn, utan får näring av samarbete och samtal, säger Emily Fahlén som sökte jobbet tillsammans med Asrin Haidari.

Emily Fahlén och Asrin Haidari har jobbat tillsammans under fyra och ett halvt år på Tensta konsthall. Ett arbete där den internationella samtidskonsten mött den lokala historien i Stockholmsförorten.

– Vi har utarbetat en metod där vi arbetar transdisciplinärt i samarbete med allt från forskare, bibliotek till föreningar. Egentligen med klar anknytning till Konstfrämjandets bildningstanke. Och för mig som är uppvuxen i Göteborg och verksam i Stockholm känns det mycket spännande att möta en ny del av Sverige, säger Emily Fahlén.

Luleåfödda Tomas Hämén är den i trion som har förankring och kunskap om länets konstscen.

Artikelbild

| Speciellt tid. "Det händer mycket inom samtidskonsten just nu. Vi lever i en speciellt tid", säger Asrin Haidari.

– Konstbiennalen var en stor och betydelsefull händelse när jag var barn. Det var mina första möten med samtidskonst. För mig är det en hjärtefråga att Luleå konstbiennal ska få en fortsättning.

Sara Edström, koordinator för Konstfrämjandet är den enda som jobbat med de tidigare konstbiennalerna.

Artikelbild

| Konstnärlig kvalitet. Den konstnärliga kvaliteten står i fokus för den konstnärliga trion för Luleå konstbiennal.

– Men jag håller mig i bakgrunden. Vill inte påverka när biennalen får en omstart, säger hon.

För de nya konstnärliga ledarna är tydliga med att de, förutom att arbeta fram innehåll, tematik och logistik runt biennalen, också lägger en grund för kommande år.

– Vi arbetar upp en metod och samarbetspartners. Dessutom söker vi mer finansiering, säger Asrin Haidari.

Nuvarande budget ligger på 1,7 miljoner kronor men Asrin Haidari menar att den summan behöver dubbleras.

– Vi söker finansiering brett, både mindre och stora samarbetspartners, säger hon.

Redan i april räknar man med att Luleå konstbiennal ska ha en egen hemsida. En plattform där man kan följa biennalens aktiviteter men också ett sorts arkiv – ett textinslag som adderar kunskap och innehåll till utställningen.

Och vad kan då konstpubliken förvänta sig av årets upplaga av Luleå konstbiennal?

– Den lokala historien kommer att få möta den internationella samtidskonsten. Vi kommer också att ha vissa konsthistoriska inslag som speglar dagens situation. Bildningstanken är ytterligare ett ben där vi vill hålla program och konstvisningar. Dessutom blir det film där vi hoppas på samarbete med en biograf, säger Emily Fahlén.

Förhoppningen och ambitionen är också att bredda biennalens spridningsområde till andra ställen i länet.

– Navet är Luleå och stadens konsthall, liksom Galleri Syster och Norrbottensmuseum. Men vi vill också koppla upp biennalen mot saker som redan händer på länets konstscen. Till exempel ser vi fram emot Konstmuseet i Norrs öppning till hösten, säger Emily Fahlén.