Victoria Andersson
Född 1971 i Kiruna, bor och verkar i LuleÄ
Om verken
Jag ser rödvita plastband fladdra i vinden, fastsurrade i ett trÀd och dess grenar. En tydlig avgrÀnsning har lossnat och en sÀkerhetszon har blivit sÀker att betrÀda. RÀnderna uppmanar till att hÄlla avstÄnd.
Ur wikipedia: âEtt avspĂ€rrningsband Ă€r ett plastband som anvĂ€nds likt ett stĂ€ngsel för att varna eller förbjuda allmĂ€nheten att betrĂ€da det markerade omrĂ„det eller platsen.â
Om konstnÀren
Victoria Andersson Àr utbildad pÄ HDK-Valand Högskolan för konst och design i Göteborg. Andersson har haft en rad separat- och grupputstÀllningar i Sverige och internationellt, just nu Àr hon aktuell med separatutstÀllningen Tiden Lider pÄ UmeÄ Konsthall.
Sture Berglund
Född 1937, bor och verkar i PiteÄ
Om verket
Detta Ă„r finns inte â för mig - den bottniska utskĂ€rgĂ„rdens positiva, flödande och arktiska ljus. Redan under Ă„rets första mĂ„nader hör jag frĂ„n havsisen orrarnas dova röster eka mot strandskogens svarta stammar. Jag anar nĂ„got frĂ€mmande, nĂ„got ont förebĂ„dande. Inte bara för mig eller för min familj eller för vĂ„ra vĂ€nner â utan nĂ„got skrĂ€mmande för hela vĂ€rlden. I Ă„r skulle ingenting bli sig likt â vare sig i mitt yttre eller inre landskap.
Om konstnÀren
Sture Berglund har studerat vid Konstfackskolan och Grafikskolan, Konsthögskolan i Stockholm. Han Àr tecknare, grafiker, mÄlare och formgivare. Sedan början av 1980-talet knuten till tvÀrvetenskapliga forskningsprojekt kring landhöjning, kustbygdsförÀndring och labyrintplatser samt dokumentation och tolkning av det bottniska natur- och kulturlandskapet.
Berglund har genom Ären genomfört en rad utstÀllningar, offentliga utsmyckningar och miljögestaltningar samt uppdrag inom bland annat trafik-, industri-, musei- och mediasektorn.
Mikael Dysholm
Född 1954, bor och verkar i SÀivis, Haparanda kommun
Om verket
âNĂ€r jag började arbeta pĂ„ verket med temat samtiden sĂ„ tĂ€nkte jag pĂ„ hur andra konstnĂ€rer har behandlat temat och det första som dök upp i huvudet var Pablo Picassos Guernica, en mĂ„lning som var en direkt reaktion pĂ„ en samtida hĂ€ndelse. Min bild blev ingen direkt reaktion pĂ„ en specifik hĂ€ndelse utan mer en bild av ett tillstĂ„nd av osĂ€kerhet om vĂ„ra
medmÀnniskor och om vÄr omvÀrld. Jag gav min bild titeln Mötet.
Om konstnÀren
Mikael Dysholm har sin ateljé i Haparandas gamla jÀrnvÀgsstation sen ca tjugo Är tillbaka. Som mÄnga andra norrbottniska konstnÀrer fick han sin första konstutbildning pÄ Sunderby Folkhögskola. DÀrefter har han studerat pÄ Nordiska Konstskolan i Karleby, Finland samt konsthögskolan Valand i Göteborg. Dysholm arbetar nÀstan uteslutande med teckning, olja och akvarell mÄleri.
Kerstin Hedström
Bor och verkar i LuleÄ
Om verket
En dag i juni kom en inbjudan att âtolka samtiden i ett konstverkâ. SĂ„ förvĂ„nad jag blev. Jag ser mig lĂ„ngt ifrĂ„n nĂ„gon samtidsuttolkare. SĂ„ min första tanke blev att detta uppdrag inte var nĂ„got för mig.
Men funderandet gick igÄng. Hur ser vi pÄ tiden vi lever i? Hur upplever vi den?
För mÄnga Är sen fick jag en fantastisk gÄva av konstnÀren Ola Taube. En mÀngd laboratorieglas i olika storlek och form. Ola menade att jag var den rÀtta för att göra konst av det. Jag har svettats och vÄndats. Jag har försökt och jag har misslyckats. PÄ senaste tiden har jag tÀnkt mycket pÄ denna min skatt av formade glas. Ska jag dÄ ÀndÄ inte kunna hitta pÄ att göra nÄgot av dom? Redan samma kvÀll som inbjudan kom fick jag min idé. Och dÄ var det bara att tacka ja.
Om konstnÀren
Skulptör och installatör med Ätervinning och slow-art som frÀmsta kÀnnetecken.
Linn Lindström
Född 1987, bor och verkar i JÀmtön, LuleÄ
Om verket
Jag tÀnker pÄ hÀsten som begagnad symbol för kraft, pÄ kolonisatörerna pÄ torgen. PÄ industriella revolutionen som stal framtiden för framtidens alla djur. PÄ hur farten tar tag och hur hÀndelser som föder hÀndelser blir till ett eget vÀsen. Jag tÀnker pÄ Black-Lives-Matter-rörelsen som öppnat debatten om kollektiv historisk skuld. Att det Àr vad rikedom bestÄr av. Jag tÀnker pÄ blinkande nyheter som blir till vÄlnader i dagsljus. PÄ spÀnda hÀnder som lever i natten, pÄ generationer av nya fingrar som skriver ormjÀvel pÄ en toalett. PÄ att en yta av laminat kan vara Äterstoden av Agora.
Om konstnÀren
Utbildad pÄ Kunstakademiet i Oslo (BFA) och Konsthögskolan Valand (MFA).
Lena Stenberg
Född 196, bor och verkar i Kiruna/Stockholm
Om verket
Natur, kultur, identitet och frÄgor om tillhörighet Àr ofta teman som Lena Stenberg blir inspirerad av. Hennes verk handlar ocksÄ om tid och rum pÄ olika sÀtt. Huset och hemmet Àr ofta ett tema i konstnÀrskapet. Om vÄr plats pÄ jorden, vÄr bakgrund och tillhörighet till platser. Det avtryck som vi lÀmnat efter oss. Och hur vÄr historia hÀnger ihop med samtiden.
MÄnga gÄnger söker Stenberg ett utryck för vÄrt behov av skydd. För klimat, vÀder, miljö och annan yttre pÄverkan.
DÀrför var det en utmaning att arbeta med temat virus. Covid 19. Det kÀndes inte sÄ inspirerande först. Men nÀr hon googlade pÄ ordet virus och fick fram nÄgra bilder som satte den konstnÀrliga processen igÄng. Att arbeta med klÀder. Skyddsoveraller kÀndes rÀtt. 2020 Àr Äret nÀr ett virus tog över vÀrlden. Och hur ska man skydda sig mot det.
Om konstnÀren
Lena Stenbergs konstnÀrliga arbete har ofta rört sig mellan att skilda historiska reflektioner och politiska frÄgor. Hon arbetar frÀmst med tredimensionella verk skulpturala objekt, installationer och fotografi. Miljöförstöring och markexploatering Àr ocksÄ frÄgestÀllningar som Stenberg arbetat mycket med det senaste Ären.
Anders Sunna
Född 1985, bor och verkar i Jokkmokk
Om verket
Verket handlar om koncessionsrenskötselns koppling i det koloniala arvet i modern tid. Att köpa sig en frihet att kunna göra fina avdrag i deklarationen för en verksamhet som aldrig gÄr plus för en hobbyrenÀgare. En kommun som anser sig veta bÀttre vem som Àr lÀmpad att sköta om sitt levebröd, om det kulturarv som gÄtt i arv i flera generationer. Med sin makt hindrar kommande generationer att fortsÀtta det dom brinner för. Men glöm inte, att det nÄgon brinner för har en lÄga som aldrig slocknar. En lÄga som brinner i generationer efter generationer, en sÄdan lÄga slocknar aldrig. Den brÀnner dig.
Om konstnÀren
Anders Sunna, Àr en nordsamisk konstnÀr frÄn en renskötselfamilj i KieksiÀisvaara, pÄ den svenska sidan av Såpmi. Sunnas politiskt laddade konstverk berÀttar historien om det samiska folkets vÄld och förtryck och behandlar mycket specifikt hans familjs fem decennium lÄnga kamp för deras rÀtt och erkÀnnande att vara renskötare. PÄ grund av statlig politik förlorade familjen sina renmÀrken. Sunna anvÀnder sin konstnÀrliga praktik för att stÀrka det samiska samhÀllet. Med kraftfulla bilder och politisk satir visar hans mÄlningar, graffiti, skulpturer och installationer hur missbruk av auktoritet och makt leder till exploatering av mark och naturresurser, tvÄngsförflyttning och förföljelse. Sunna har konstnÀrlig grundutbildning vid UmeÄ konstskola samt kandidat examen pÄ Konstfack med inriktning fri konst och arbetar heltid som konstnÀr sedan 2012.
Bertil Sundstedt
Född 1948 Boden, bor och verkar i LuleÄ
Om verket
VargavÀder Àr tillkommen som en sinnebild för den tid vi lever i.
Om konstnÀren
Bertil Sundstedt Àr bildkonstnÀr som genom Ären arbetat med skulptur, teckning och mÄleri. Han har Àven arbetat som lÀrare pÄ konstskolan i Sunderby folkhögskola och som lÀrare med kurser och förelÀsningar i konsthistoria och estetisk trÀning pÄ institutionen för musik och media vid LuleÄ tekniska universitet i PiteÄ.
Sundstedt skriver om konst och kultur pÄ frilansbasis i antologier, dagstidningar och diverse kulturtidsskrifter. Mellan 1990-1993 hade han ett förordnande som LÀnskonstnÀr i Norrbotten.
Pia Schmaltz
Född 1959, bor och verkar i VÀstra Hamnholmen, LuleÄ
Om verket
Virus sprids med luftburna vÀtskedroppar nÀr en infekterad mÀnniska hostar och nyser. Med en hastighet av 160 kilometer i timmen skickar nysningen ivÀg droppar och aerosol om den inte placeras i armvecket eller i en ordentlig nÀsduk. Om du andas in en smittad persons nysning kan viruset ta sig in i din kropp via lungorna.
I lungblÄsorna sker kroppens gasutbyte av koldioxid mot syre. Den barriÀren kan viruset forcera och hamnar dÄ i kroppens blodbanor. VÀl dÀr kan viruset sikta in sig pÄ och angripa blodkÀrl och vitala organ.
I vÀntan pÄ ett tillförlitligt vaccin mot covid-19 Àr vi fortsatt tvungna att hÄlla oss informerade om smittolÀget samt hÄlla i, hÄlla ut och hÄlla oss pÄ minst 1,5 meters avstÄnd frÄn varandra...
Om konstnÀren
Pia Schmaltz Àr konsthantverkare/designer/konstnÀr som driver sin egen keramikverkstad och butik pÄ VÀstra Hamnholmen i LuleÄ. Hon skapar unika föremÄl att smycka hemmet och arbetsplatsen med samt bruksgods i stengodslera, till köket och det dukade bordet. Pia lÄnar form och dekor frÄn natur, arkitektur och retro-keramik. Hennes signum Àr enkla former och spÀnstiga linjer.
Mats Wikström
Född 1954 i Stockholm, bor och verkar i TrÀskbrÀnnan utanför RÄneÄ.
Om verket
Vad betyder det? Feminister? - Jag vet inte. Det finns mĂ„nga ingĂ„ngar till detta verk. Om man vill. Ăven för mig. Jag ville ha en text. Det kom en ingivelse att sĂ„ hĂ€r ska du skriva. Nej men ska jag verkligen skriva det? Ja det ska du. Okej dĂ„, dĂ„ gör jag vĂ€l det. Nu Ă€r det överlĂ€mnat till dig som betraktare att göra vad du vill med det, ta emot och processa verket i ditt inre eller strunta i det.
Om konstnÀren
Mats Wikström Àr konstnÀr och musiker och bor sedan fyra Är i TrÀskbrÀnnan i skogen utanför RÄneÄ. Under vÄren, sommaren och hösten har han arbetat som konstnÀrlig ledare för RÄneÄbiennalen. Nu vÀntar arbete med att förbereda sin separatutstÀllning pÄ LuleÄ konsthall i november 2021. Deltar med ett litet fyrdelat verk i LuleÄbiennalen 2020. Musiker i rockbandet Eterkropp, pÄ gÄng Àven med ett album i eget namn.