Tio tolkar tiden - en unik "utstÀllning" i Kuriren

Victoria Andersson "HĂ„ll ut – Hold on", H 38 x B 32 cm, Broderi, textilapplikation

Victoria Andersson "HĂ„ll ut – Hold on", H 38 x B 32 cm, Broderi, textilapplikation

Foto: Anders Alm

Konst2020-11-13 06:00

Victoria Andersson
Född 1971 i Kirunabor och verkar i LuleÄ


Om verken
Jag ser rödvita plastband fladdra i vinden, fastsurrade i ett trÀd och dess grenar. En tydlig avgrÀnsning har lossnat och en sÀkerhetszon har blivit sÀker att betrÀda. RÀnderna uppmanar till att hÄlla avstÄnd.

Ur wikipedia: ”Ett avspĂ€rrningsband Ă€r ett plastband som anvĂ€nds likt ett stĂ€ngsel för att varna eller förbjuda allmĂ€nheten att betrĂ€da det markerade omrĂ„det eller platsen.” 

Om konstnÀren
Victoria Andersson Àr utbildad pÄ HDK-Valand Högskolan för konst och design i Göteborg. Andersson har haft en rad separat- och grupputstÀllningar i Sverige och internationellt, just nu Àr hon aktuell med separatutstÀllningen Tiden Lider pÄ UmeÄ Konsthall.

 

Sture Berglund

Född 1937, bor och verkar i PiteÄ

Om verket

Detta Ă„r finns inte – för mig - den bottniska utskĂ€rgĂ„rdens positiva, flödande och arktiska ljus. Redan under Ă„rets första mĂ„nader hör jag frĂ„n havsisen orrarnas dova röster eka mot strandskogens svarta stammar. Jag anar nĂ„got frĂ€mmande, nĂ„got ont förebĂ„dande. Inte bara för mig eller för min familj eller för vĂ„ra vĂ€nner – utan nĂ„got skrĂ€mmande för hela vĂ€rlden. I Ă„r skulle ingenting bli sig likt – vare sig i mitt yttre eller inre landskap.


Om konstnÀren
Sture Berglund har studerat vid Konstfackskolan och Grafikskolan, Konsthögskolan i Stockholm. Han Àr tecknare, grafiker, mÄlare och formgivare. Sedan början av 1980-talet knuten till tvÀrvetenskapliga forskningsprojekt kring landhöjning, kustbygdsförÀndring och labyrintplatser samt dokumentation och tolkning av det bottniska natur- och kulturlandskapet.
Berglund har genom Ären genomfört en rad utstÀllningar, offentliga utsmyckningar och miljögestaltningar samt uppdrag inom bland annat trafik-, industri-, musei- och mediasektorn.



Mikael Dysholm
Född 1954, bor och verkar i SÀivis, Haparanda kommun

Om verket

”NĂ€r jag började arbeta pĂ„ verket med temat samtiden sĂ„ tĂ€nkte jag pĂ„ hur andra konstnĂ€rer har behandlat temat och det första som dök upp i huvudet var Pablo Picassos Guernica, en mĂ„lning som var en direkt reaktion pĂ„ en samtida hĂ€ndelse. Min bild blev ingen direkt reaktion pĂ„ en specifik hĂ€ndelse utan mer en bild av ett tillstĂ„nd av osĂ€kerhet om vĂ„ra
medmĂ€nniskor och om vĂ„r omvĂ€rld. Jag gav min bild titeln Mötet. 


Om konstnÀren
Mikael Dysholm har sin ateljé i Haparandas gamla jÀrnvÀgsstation sen ca tjugo Är tillbaka. Som mÄnga andra norrbottniska konstnÀrer fick han sin första konstutbildning pÄ Sunderby Folkhögskola. DÀrefter har han studerat pÄ Nordiska Konstskolan i Karleby, Finland samt konsthögskolan Valand i Göteborg. Dysholm arbetar nÀstan uteslutande med teckning, olja och akvarell mÄleri.

Kerstin Hedström
Bor och verkar i LuleÄ

Om verket

En dag i juni kom en inbjudan att ”tolka samtiden i ett konstverk”. SĂ„ förvĂ„nad jag blev. Jag ser mig lĂ„ngt ifrĂ„n nĂ„gon samtidsuttolkare. SĂ„ min första tanke blev att detta uppdrag inte var nĂ„got för mig.
Men funderandet gick igÄng. Hur ser vi pÄ tiden vi lever i? Hur upplever vi den?

För mÄnga Är sen fick jag en fantastisk gÄva av konstnÀren Ola Taube. En mÀngd laboratorieglas i olika storlek och form. Ola menade att jag var den rÀtta för att göra konst av det. Jag har svettats och vÄndats. Jag har försökt och jag har misslyckats. PÄ senaste tiden har jag tÀnkt mycket pÄ denna min skatt av formade glas. Ska jag dÄ ÀndÄ inte kunna hitta pÄ att göra nÄgot av dom? Redan samma kvÀll som inbjudan kom fick jag min idé. Och dÄ var det bara att tacka ja.

Om konstnÀren
Skulptör och installatör med Ätervinning och slow-art som frÀmsta kÀnnetecken.
 

Linn Lindström 
Född 1987, bor och verkar i JÀmtön, LuleÄ

Om verket

Jag tÀnker pÄ hÀsten som begagnad symbol för kraft, pÄ kolonisatörerna pÄ torgen. PÄ industriella revolutionen som stal framtiden för framtidens alla djur. PÄ hur farten tar tag och hur hÀndelser som föder hÀndelser blir till ett eget vÀsen. Jag tÀnker pÄ Black-Lives-Matter-rörelsen som öppnat debatten om kollektiv historisk skuld. Att det Àr vad rikedom bestÄr av. Jag tÀnker pÄ blinkande nyheter som blir till vÄlnader i dagsljus. PÄ spÀnda hÀnder som lever i natten, pÄ generationer av nya fingrar som skriver ormjÀvel pÄ en toalett. PÄ att en yta av laminat kan vara Äterstoden av Agora.

Om konstnÀren
Utbildad pĂ„ Kunstakademiet i Oslo (BFA) och Konsthögskolan Valand (MFA). 

Lena Stenberg 
Född 196, bor och verkar i Kiruna/Stockholm

Om verket

Natur, kultur, identitet och frĂ„gor om tillhörighet Ă€r ofta teman som Lena Stenberg blir inspirerad av. Hennes verk handlar ocksĂ„ om tid och rum pĂ„ olika sĂ€tt. Huset och hemmet Ă€r ofta ett tema i konstnĂ€rskapet. Om vĂ„r plats pĂ„ jorden, vĂ„r bakgrund och tillhörighet till platser. Det avtryck som vi lĂ€mnat efter oss. Och hur vĂ„r historia hĂ€nger ihop med samtiden. 

MĂ„nga gĂ„nger söker Stenberg ett utryck för vĂ„rt behov av skydd. För klimat, vĂ€der, miljö och annan yttre pĂ„verkan. 
DĂ€rför var det en utmaning att arbeta med temat virus. Covid 19. Det kĂ€ndes inte sĂ„ inspirerande först. Men nĂ€r hon googlade pĂ„ ordet virus och fick fram nĂ„gra bilder som satte den konstnĂ€rliga processen igĂ„ng. Att arbeta med klĂ€der. Skyddsoveraller kĂ€ndes rĂ€tt.  2020 Ă€r Ă„ret nĂ€r ett virus tog över vĂ€rlden. Och hur ska man skydda sig mot det.
 
Om konstnÀren

Lena Stenbergs konstnĂ€rliga arbete har ofta rört sig mellan att skilda historiska reflektioner och politiska frĂ„gor. Hon arbetar frĂ€mst med tredimensionella verk skulpturala objekt, installationer och fotografi. Miljöförstöring och markexploatering Ă€r ocksĂ„ frĂ„gestĂ€llningar som Stenberg arbetat mycket med det senaste Ă„ren. 


Anders Sunna

Född 1985, bor och verkar i Jokkmokk

Om verket

Verket handlar om koncessionsrenskötselns koppling i det koloniala arvet i modern tid. Att köpa sig en frihet att kunna göra fina avdrag i deklarationen för en verksamhet som aldrig gÄr plus för en hobbyrenÀgare. En kommun som anser sig veta bÀttre vem som Àr lÀmpad att sköta om sitt levebröd, om det kulturarv som gÄtt i arv i flera generationer. Med sin makt hindrar kommande generationer att fortsÀtta det dom brinner för. Men glöm inte, att det nÄgon brinner för har en lÄga som aldrig slocknar. En lÄga som brinner i generationer efter generationer, en sÄdan lÄga slocknar aldrig. Den brÀnner dig.

Om konstnÀren

Anders Sunna, Àr en nordsamisk konstnÀr frÄn en renskötselfamilj i KieksiÀisvaara, pÄ den svenska sidan av Såpmi. Sunnas politiskt laddade konstverk berÀttar historien om det samiska folkets vÄld och förtryck och behandlar mycket specifikt hans familjs fem decennium lÄnga kamp för deras rÀtt och erkÀnnande att vara renskötare. PÄ grund av statlig politik förlorade familjen sina renmÀrken. Sunna anvÀnder sin konstnÀrliga praktik för att stÀrka det samiska samhÀllet. Med kraftfulla bilder och politisk satir visar hans mÄlningar, graffiti, skulpturer och installationer hur missbruk av auktoritet och makt leder till exploatering av mark och naturresurser, tvÄngsförflyttning och förföljelse. Sunna har konstnÀrlig grundutbildning vid UmeÄ konstskola samt kandidat examen pÄ Konstfack med inriktning fri konst och arbetar heltid som konstnÀr sedan 2012.

Bertil Sundstedt
Född 1948 Boden, bor och verkar i LuleÄ

Om verket
VargavĂ€der Ă€r tillkommen som en sinnebild för den tid vi lever i.

 Om konstnĂ€ren

Bertil Sundstedt Àr bildkonstnÀr som genom Ären arbetat med skulptur, teckning och mÄleri. Han har Àven arbetat som lÀrare pÄ konstskolan i Sunderby folkhögskola och som lÀrare med kurser och förelÀsningar i konsthistoria och estetisk trÀning pÄ institutionen för musik och media vid LuleÄ tekniska universitet i PiteÄ.

Sundstedt skriver om konst och kultur pĂ„ frilansbasis i antologier, dagstidningar och diverse kulturtidsskrifter. Mellan 1990-1993 hade han ett förordnande som LĂ€nskonstnĂ€r i Norrbotten. 

Pia Schmaltz 
Född 1959, bor och verkar i VÀstra Hamnholmen, LuleÄ

Om verket

Virus sprids med luftburna vÀtskedroppar nÀr en infekterad mÀnniska hostar och nyser. Med en hastighet av 160 kilometer i timmen skickar nysningen ivÀg droppar och aerosol om den inte placeras i armvecket eller i en ordentlig nÀsduk. Om du andas in en smittad persons nysning kan viruset ta sig in i din kropp via lungorna.

I lungblÄsorna sker kroppens gasutbyte av koldioxid mot syre. Den barriÀren kan viruset forcera och hamnar dÄ i kroppens blodbanor. VÀl dÀr kan viruset sikta in sig pÄ och angripa blodkÀrl och vitala organ.

I vÀntan pÄ ett tillförlitligt vaccin mot covid-19 Àr vi fortsatt tvungna att hÄlla oss informerade om smittolÀget samt hÄlla i, hÄlla ut och hÄlla oss pÄ minst 1,5 meters avstÄnd frÄn varandra...

Om konstnÀren

Pia Schmaltz Ă€r konsthantverkare/designer/konstnĂ€r som driver sin egen keramikverkstad och butik pĂ„ VĂ€stra Hamnholmen i LuleĂ„. Hon skapar unika föremĂ„l att smycka hemmet och arbetsplatsen med samt bruksgods i stengodslera, till köket och det dukade bordet. Pia lĂ„nar form och dekor frĂ„n natur, arkitektur och retro-keramik. Hennes signum Ă€r enkla former och spĂ€nstiga linjer.

Mats Wikström

Född 1954 i Stockholm, bor och verkar i TrĂ€skbrĂ€nnan utanför RĂ„neĂ„.

Om verket

Vad betyder det?  Feminister? - Jag vet inte. Det finns mĂ„nga ingĂ„ngar till detta verk. Om man vill. Även för mig. Jag ville ha en text. Det kom en ingivelse att sĂ„ hĂ€r ska du skriva. Nej men ska jag verkligen skriva det? Ja det ska du. Okej dĂ„, dĂ„ gör jag vĂ€l det. Nu Ă€r det överlĂ€mnat till dig som betraktare att göra vad du vill med det, ta emot och processa verket i ditt inre eller strunta i det.

Om konstnÀren

Mats Wikström Ă€r konstnĂ€r och musiker och bor sedan fyra Ă„r i TrĂ€skbrĂ€nnan i skogen utanför RĂ„neĂ„. Under vĂ„ren, sommaren och hösten har han arbetat som konstnĂ€rlig ledare för RĂ„neĂ„biennalen. Nu vĂ€ntar arbete med att förbereda sin separatutstĂ€llning pĂ„ LuleĂ„ konsthall i november 2021. Deltar med ett litet fyrdelat verk i LuleĂ„biennalen 2020. Musiker i rockbandet Eterkropp, pĂ„ gĂ„ng Ă€ven med ett album i eget namn. 

Victoria Andersson "AvgrĂ€nsningen – Demarcation", Broderi, textilapplikation, H 230 x B 133 cm
Victoria Andersson "AvgrĂ€nsningen – Demarcation", Broderi, textilapplikation, H 230 x B 133 cm
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!