I utställningen ”Pendang” möter samtida konstnärer från länet några av den klassiska Bodenskolans konstnärer.

I den andra utställningen ”Du som jag” samsas konstnärer från Colombia, Guatemala, USA, Mexiko, Sverige och Norge, flertalet med rötter i ursprungsbefolkningen i respektive land.

– Utställningen visar att varje möte tillför oss människor något, säger Mariangela Mendéz, curator för ”Du som jag”.

Artikelbild

| Näring. Delcy Morelos från Colombia har fyllt ett av Havremagasinets rum med jord.

Det är många tankar, tekniker, idéer och känslor som kommer att samsas på Havremagasinet i sommar. Allt mellan tavlor med norrbottniska älvar som motiv – till kreationer av kokablad.

I ”Du som jag” är det flertalet colombianska konstnärer som medverkar. En naturlig följd av att curator för utställningen, Mariangela Mendéz har sitt ursprung i just Colombia. En av de till Boden influgna konstnärerna är Delcy Morelos. Hon har målat ett av den gamla byggnadens rum helt i jord. Ett sätt att utforska hur råvaran jord sammanflätas med arkitekturen och åstadkommer färger, dofter, ljusspel och skuggor som förändras efter dygnets rytm.

Edinson Quiñones är också från Colombia. Han har erfarenhet av arbete som raspachin (den som plockar kokabuskens blad vid skördetid). Han är ättling till ursprungsbefolkningen Nasafolket och har upplevt hur arbetslöshet och diskriminering tvingat honom att lämna sin hemby och flytta till staden. Där han fått insyn i den dysfunktionella staten Colombia med korruption och drogekonomi.

I ”Du som jag” berättar Edinson Quiñones en historia genom konst i kokablad.

Artikelbild

| Kokabusken. Edinson Quiñones visar upp sitt ärr från ett tidigare perfomance.

– Jag vill visa perspektiv på USA:s krig mot droger och vad det skapat för problem, inte minst för ursprungsbefolkningen, säger han.

För fyra år sedan gjorde Edinson Quiñones en performance i Colombia. Han tatuerade in kokabuskens gud och beskyddare på sin rygg. Inför publik lät han sedan avlägsna tatueringen utan bedövning. Kokabusken är helig för Andernas folk. Genom sin performance ville Edinson Quiñones visa på politikens förbud vilka ignorerar urfolkens rätt att bibehålla sina uråldriga traditioner.

Artikelbild

| Andevärld. Carlos Jacanamijoy målar tavlor med urfolks kosmologi som motiv, men i västerländsk stil.

I ”Du som jag” möts internationella konstnärer, i ”Pendang” är det helt andra möten som är i fokus. Pendang betyder motsvarighet, motstycke, parallell eller rent av make/maka. I utställningen har fyra samtida konstnärer från länet parats ihop med fyra av konstnärskollektivet Bodenskolans medlemmar. De var verksamma på 1950- och 60-talet och genom mötet byggs en bro mellan historia och samtid.

Bodenskolans Stig Winnerskog har parats ihop med den samtida konstnären Magnus Svensson. I Winnerskogs tavlor är naturskildrandet i fokus medan Svensson målar abstrakt.

– Jag har inte målat utifrån hans bilder, eftersom de redan är gjorda. Men det finns en tystnad i Winnerskogs tavlor som tilltalar mig, säger Magnus Svensson.

I Bodenskolan ingick enbart en kvinnlig konstnär, June Montana Lorentz. Hon har parats ihop med Jette Andersson från Luleå. Ett av hennes verk heter ”Integration” och är en skulptur av björkvirke med ändarna målade om vart annat i faluröd och bladguld.

– Jag vill föra ihop två oliketer som tillsammans skapar något positivt, säger Jette Andersson.

När många av mötena i ”Pendang” sker genom konstens språk så har paret Sven Bohman och Lennart Holmbom möts rent fysiskt.

– Sven var min färghandlare under många år och vi träffades minst en gång i veckan.

– Vi pratade ofta om material, aldrig motiv. Han lärde mig mycket. Det var en snäll farbror, säger Lennart Holmbom.

”Pendang” och ”Du som jag” har vernissage på Havremagasinet, Boden, på måndag sjätte juni. Utställningarna har sedan öppet fram till 25 september.