Shaun Tans bild över när "Fjärilarna kom vid lunchtid".

Recension2019-12-21 06:00

Litteratur

Kissboken

Pernilla Stalfelt

Raben&Sjögren

Pernilla Stalfelts uppföljare till "Bajsboken" släpptes redan i början på sommaren men är klart värd att uppmärksamma för den som önskar ge barn, barnbarn eller för den skull barnbarnsbarn en underhållande berättelse om ett kroppsligt behov vi alla hanterar dagligen – nämligen kiss. "Kissboken", vars syfte bland annat är att avdramatisera olyckor, som säkerligen hänt många barn, är en avväpnande fakta berättelse om en av våra vitala och viktigaste kroppsfunktioner. Lägg därtill en hel del humor både i text och det naivistiska bildspråket. Läs, skratta och för den som önskar fördjupa sig mer finns även en utförlig pysselbok om både kiss och bajs.

Ensam med min bror

Text: Ulf Stark

Illustration: Jockum Nordström

BonnierCarlsen

Det finns något djupt rörande över Ulf Starks text om ett avgörande sommarlov – den ferie innan barnet kliver in i skolåldern. Ett av barndomens många kliv in i en annan tid, där nya krav från både barnet själv och omgivningen, blir uppenbara. Helt enkelt, en berättelse om att växa upp, en brytpunkt, på väg mot något annat. För vad händer när mamma och pappa ger sig iväg på en ensam två-veckorssemester i Sydeuropa och de väntas tillbaka när huvudkaraktären blivit "stor". En kort glimt där förväntningar, rädslor, lojalitet och kamratskap spolar förbi och inte minst önskan efter presenter. Ja, detta är en mycket kärleksfull skildring av ett av barndomens stora steg mot vuxenblivandet. Ytterst känsligt illustrerat av Jockum Nordströms collage och finstämda blyertsteckningar. Konst på hög nivå.

Edinson – musen och den försvunna skatten

Torben Kuhlmann

Lilla Piratförlaget

För alla dem som umgås och känner barn som har ett vetenskapligt intresse kan verkligen Torben Kuhlmanns böcker om musen Edison rekommenderas. Detta är inte berättelser av magiskt karaktär, snarare bilderböcker med betoning på vetenskapliga upptäcker som i detta fall Thomas Alva Edisons patent på glödlampan. Vackert närmast fotografiskt illustrerat med utförliga ritningar. En kortfattad historieskrivning för barn med syfte att väcka intresse för naturvetenskapens alla mysterium.

Hans och Greta

Illustration:  Alexander Jansson

Brombergs förlag

Hans och Greta är en tysk folksaga nedtecknad av bröderna Grimm. Den första upplagan av deras sagosamling "Sagan om Hans och Greta" utkom i Sverige 1825 som så kallad folkbok med titeln ”Den stekta trollpackan” och har återgivits i olika former om och om igen. I detta fall med Alexander Janssons suggestiva illustrationer där han använder digitala fotografier som bakgrund till hans collageteknik. Det är stämningsfullt och inte så lite läskigt. En lyckosam blandning av realism och fantasi till en gammal folksaga, alltid aktuell och gångbar, som en tidlös fabel.

Jag har ett slott i skogen

Text: Caroline Bruce

Illustration: Per Gustavsson

Alfabeta

Det finns små pärlor bland de stora berättelserna, även en sådan ganska harmlös historia som "Jag har ett slott i skogen". En berättelse om längtan av att skapa kontakt med ett annat barn och den fantasi som kan uppstå i mötet med den andre – en helt okänd lekkamrat. Möjligen lite lama bilder, men finurlig formgivning. En bok för de osäkra och kanske ensamma, för här ges kamratskap nya vingar. Sammantaget en fin liten bagatell.

Berättelser från innerstaden

Shaun Tan

Översättning: Ulla Roseen

Lilla Piratförlaget

Det har sagts många gånger på denna kultursida. Den australienske konstnären, författaren och filmskaparen Shaun Tan är verkligen en av världens mest intressanta bilderboksförfattare, både för barn och vuxna.

Till hans konstnärskap, där tidigare verk som "Cikada", "Berättelser från yttre förorten" och det ordlösa mästerverket "Ankomsten", liksom hans Oscarnominerade kortfilm "The lost thing", har hyllats internationellt. Inte för inte tilldelades Shaun Tan Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne (ALMA) år 2011.

I höst aktuell med "Berättelser från innerstaden" där djur tagit plats i vår urbana miljö i ett utforskande av förhållandet mellan människa och djur. Hur vi faktiskt är sammanlänkande på gott och ont.

Redan i förordet ger han sin syn på världens ordning med orden "Världens djur existerar av sina egna skäl" av Alice Walker. Därmed flyttar krokodiler upp på åttiosjunde våningen med utsikt över finansdistriktet, fjärilar överstigande biljoner dalar ned från svindlande höjder och förundrar och bedårar mänskligheten till sinnen rycks tillbaka till fabriksgolv och kommentatorsröster. För att inte överväldigas  av kapitlet om hundar – de som en gång i historien var främlingar, liksom katten, hästen, grisen liksom en noshörning, den sista av alla, som åter ses  på motorvägen igen. Symboliken högst påtaglig i dessa poetiska och vackert formulerade texter, för att inte tala om ett bildspråk som bländar. Titta in i ugglans ögon och se vad som händer, eller fråga dig själv vad som händer med folk som inte lever med papegojor. Själv fylldes jag av skam.

Spionen från Oreborg

Jakob Wegelius

BonnierCarlsen

Jakob Wegelius debut "Spionerna från Oreborg" har getts ut i en fin nyutgåva, för alla dem som missade hans debut 1994.

Wegelius som senare i karriären belönats med Augustpriset i kategorin Årets svenska barn- och ungdomsbok för Legenden om Sally Jones (2008) och Mördarens apa (2014) gjorde alltså debut långt tidigare och med en serieroman som närmast är en klassiker. Detta är en dråplig historia som för tankarna till Jan Lööfs bilderbok "Sagan om det röda äpplet". Små detaljer, missuppfattningar, slumpmässiga sammanträffanden och inte minst en förutbestämd föreställning av bokens karaktärer ger denna berättelse oväntade vändningar som håller läsaren på alert. Wegelius, utbildad på Konstfack, ger även berättelsen en form och ett bildspråk som imponerar. Läs och förundras!

Historieresan – En krokig berättelse om Sverige under 1 000 år

Av: Christoffer Rönnbäck, Ebba Svennung och Annika Huett

Alfabeta

Med avstamp i vikingatiden guidar trion bestående av Christoffer Rönnbäck, Ebba Svennung och illustratören Annika Huett tänkta läsare genom den svenska historien. Och här finns många luckor. I denna bok många fallgropar där kungamakt, prinsessor och adliga släkter ges företräde mot det boken utlovar, nämligen att beskriva Sveriges historia från enkla vardagsbestyr till omvälvande världshändelser. Besvikelsen och samtidigt tacksamheten för en lättförståelig historieskrivning finns där. Synd att så många mänskliga öden lämnas oreflekterade. Men trots allt intressant för den unge vetgirige

Pernilla Stalfelt har åter tagit sig an ett komplicerat och svårt ämne i boken "Kissboken" som handlar om en människans viktigaste kroppsfunktioner, nämligen att kissa.