Navis Trophy 2018 går ut på att samlas så många skoteråkare som möjligt och gemensamt åka från Sunderby skoterstuga till Kronogård, en sträcka på runt 20 mil och en hel dags körning.

– Alla åldrar och modeller är välkomna, bara man gillar snöskoter, både familjer med pulka och snabba sportmaskiner. Den äldsta i teamet är 86 så det finns inga begränsningar på ålder eller om man tycker om att köra fort eller långsamt, säger arrangören Ronny Rönnberg, som driver skoterbutiken NavisPowerstore i Luleå.

Han uppskattar att sträckan tar runt fem timmar om man kör i ett streck och 7-8 timmar och man väljer ett lägre tempo.

Arrangemanget är dels ett sätt att marknadsföra företaget, men framför allt handlar det om ett brinnande intresse från Ronnys och affärskollegan Mats Thörnqvists sida.

– Vi älskar ledkörning och långturer och vill att folk ska få upp ögonen för det. I dag har fokuset flyttat till lössnömaskiner men den stora massan där ute åker led. Det är de vi vill få ut ur stugorna, så att de verkligen använder sina maskiner till det de är gjorda för – att köra långt, säger Ronny.

Efter vägen mot Kronogård passeras skoterstugor efter vägen där skoterklubbarna säljer hamburgare och man kan hoppa på och av skoterföljet när man vill.

I Kronogård planeras ett liveband och middag. Där passar Navis även på att visa upp årets modeller.

– Det finns 80 sängplatser Kronogård och redan två dagar efter att jag la upp eventet på sociala medier var det fullbokat, det säger något om intresset, säger Ronny.

Han har fått många positiva kommentarer från andra skoteråkare.

– Det känns som att folk har väntat på det här utan att de visste om det. Många är jätteglada. Jag tror inte att någon har gjort det här i Sverige någonsin.

Ronny tror att det kan bli stor uppslutning på arrangemanget.

– Jag hoppas slå rekord i antal snöskotrar som åker i samlad trupp och det kan det nog bli, säger han.

I dagsläget finns runt 370 intresseanmälningar på Facebook.

Ronny hoppas på att detta ska bli en årlig tradition. Blir det succé finns redan planer på att göra sträckan ännu längre nästa år.

– Första dagen till Kronogård, andra dagen till Gällivare och tredje dagen tillbaka till Sunderbyn längs Malmens väg.