Jokkmokks korv blev bästa falukorv vid chark-SM 2016.

– Receptet på vår korv är lika hemligt som Coca-Colas. Min pappa Magnus och farfar har det i huvudet. Dessutom finns det inlåst i ett bankfack, säger Viktoria Forsman som är marknadschef och en del i familjeföretaget.

Nu tar företaget nästa steg med hjälp av italienare.

Artikelbild

| Vd:n. Magnus Kvickström, Jokkmokks korv.

Produkten de ska satsa på är parmaskinka.

– Vi har en ny produktionslinje för den delen. Under en månad hade vi två italienare här som hjälpte oss i starten. Hos dem har man lufttorkat sedan 1500-talet. Vi tar efter deras långsamma metod som för vissa produkter betyder att det dröjer ett halvår innan de är klara, för andra upp till ett år. De förvaras i rum där det är skiftande varmt och kallt, precis som i italienska rummen. Vi blir först i landet som använder deras metod, säger Magnus Kvickström, vd och pappa till Viktora Forsman, till svensktnaringsliv.se.

I fjol byggde de ut med 500 kvadratmeter, har drygt 20 årsanställda och har ökat omsättningen från 12 miljoner kronor 2008 till att nu ligga på cirka 60.