Boden lockar lyxgäster på löpande band, konstaterar Marita Bergström på Boden turism.

För att få vara med på lyxmässan i Marrakech krävs att man har en världsunik produkt som håller hög klass och lockar till sig gäster som köper dyra reseupplevelser. Tidigare år har Treehotel deltagit på mässan. I år är Eric Borg från Luleå älvdal där med sin Loggers Lodge för första gången.

– Med rätt målgrupp och 44 möten inbokade på tre dagar ser jag med spänning fram emot resultaten av mitt deltagande på mässan, säger Eric Borg.

Artikelbild

| Mässa. Eric Borg, Pure Lapland, och Fredrik Broman, Aurora Safari Camp, på lyxsmässa i Marrakech.

Fredrik Broman från Råneå älvdal deltar för fjärde året.

De representerar inte bara sina egna företag utan tillsammans med Fjellborg Arctic Lodges och Icehotel från Jukkasjärvi bygger de varumärket Swedish Lapland och sätter Sverige på världskartan.

– Det är stimulerande, men även mycket hårt arbete här i Marrakech med 12-13 möten om dagen med press och turoperatörer, som vill veta mer om Sverige och framförallt Swedish Lapland. Vi är väl förberedda, men jag inser att det är viktigt för vår region att sätta en långsiktig strategi för att fånga upp det alltmer växande intresset från omvärlden, säger Fredrik Broman.

När brittiska dagstidningen Telegraph rankar svenska lyxanläggningar hamnar Boden i topp med Treehotel och Loggers Lodge.

Artikelbild

| Lyx. Interiör på Loggers Lodge.

– Det har skett en fantastisk utveckling av turismen i Boden, vi har så många innovativa och duktiga entreprenörer inom besöksnäringen, säger Marita Bergström, Boden turism, och tillägger att fler anläggningar som vänder sig till en målgrupp som vill ha exklusiva och lyxiga reseupplevelser kommer att öppna inom kort, såsom Arctic retreat.