I november 2017 träffade Norrbottens Affärer Northvolts vd Peter Carlsson i samband med ett besök i Luleå för att locka finansiärer.

Då ville han inte uppge hur mycket av den gigantiska finansieringen på 40 miljarder kronor, som saknades för att dra igång första spadtaget i början av 2018.

Sedan dess har jätteprojektet blivit förskjutet.

Artikelbild

| Peter Carlsson, vd på Northvolt, var i Luleå i november 2017 för att prata om effekterna av batterifabriken i Skellefteå.

Huvudfabriken ska byggas i Skellefteå medan demolinan och utvecklingen ska ske i Västerås, som nu fått bygglov.

Nyligen sköt Energimyndigheten till ett stöd på 146 miljoner kronor och Scania, som ägs av den Volkswagen, har gått in med närmare 100 miljoner kronor i batteribolaget. I slutet av förra året meddelade Northvolt att man har tecknat ett avtal på 100 miljoner kronor med vindkraftsbolaget Vestas.

På kort sikt behöver de få in en miljard, men på lång sikt alltså hela 40 miljarder svenska kronor. Företaget har cirka 60 anställda i Stockholm och har personalkostnader på fem miljoner kronor i månaden enligt di.se.

I övrigt går det inte med en rykande fart att få igång finansieringen.

DI har kikat igenom aktieboken och enligt Northvolt var ABB första investeraren, men de finns inte med som ägare.

Peter Carlsson har inte velat uttala sig om finansieringen utan har hänvisat vidare till Jesper Wigardt, informationschef.

Till Norrbottens Affärer kommenterade han det hela i november.

Det låter väldigt stort för regionen med så många jobb och så mycket pengar. Vad är det som säger att det inte bara är ett luftslott?

– Det får man själv bilda sin egen uppfattning om. Alla de amerikaner, japaner, européer och svenskar som är engagerade i projektet, det är över 50 personer nere i Stockholm, vi tror ju stenhårt på det här. Vi ser att efterfrågan finns här, vi ser att vi har tillgång till teknologin, vi ser att vi har stöd från stat, region och andra intressenter. Vi tror att det är en stor möjlighet att det här lyckas och kan bli riktigt bra både för regionen och Sverige, sa Carlsson.

Batterifabriken kommer enligt Nortvolt att leda till 2 000 till 2 500 nya jobb i Skellefteå, men indirekt uppskattas det handla om 10 000 till 15 000 jobb.