Hur kan man som företag använda sig av den nya tidens stjärnor, så kallade youtubers, för att göra slagkraftig marknadsföring? Den frågan besvarade Stina Bergfors, grundare av United Screens, under sin föreläsning på torsdagens event i Boden.

– Man kan göra det här på två sätt, antingen genom att låta en reklamslinga spela innan youtube-videon börjar. Eller också gör man native marketing där man lägger in budskapet direkt i youtuberns video. Då spelas videon in som ett samarbete mellan youtubern och företaget och det måste också framgå tydligt, säger Stina Bergfors.

United Screens är ett svenskt Youtube-nätverk som arbetar med över 500 svenska, nordiska och internationella Youtube-stjärnor.

Artikelbild

– Jag var med och startade företaget för fyra och ett halvt år sedan. Det har fått bra sedan dess, vi har vuxit och har snart femtio anställda. Vi har kontor i Stockholm, Helsingfors och Oslo, berättar Stina.

Under sin föreläsning gav hon tre tips till företagare när det gäller just marknadsföring. Det första tipset är att vara målgruppsinriktad i sin marknadsföring.

– När företaget kör en kampanj, se till så att ni inte eldar för kråkorna. Ta reda på vad målgruppen konsumerar – vad läser dom och vad tittar dom på?

Stina Bergfors andra tips är att hela tiden följa uppför att se hur det går för kampanjen.

– Det är mycket mer krävande att jobba med marknadsföring i dag än det var för tio, femton år sedan. Då bokade man sin kampanj och sedan kunde man inte göra något mer. I dag kan man följa upp, se hur det går, hur många som tittat och så vidare.

Det tredje tipset är att fokusera på innovation. Hon tar Apple som ett exempel.

– Den nya iPhonen lanserades i går. Något som Apple gör är att ständigt jobba med innovation i produkterna. Och sedan har de interaktivitet, för vi går ju omkring med våra telefoner hela dagarna, säger hon och fortsätter:

– Beroende på vilket företag man jobbar med kan man inte alltid vara lika innovativa som Apple, men man kan däremot jobba med innovativa reklamkampanjer. Tänk på att kampanjen speglar av sig på varumärket.