Max, som startades av Curt Bergfors och med huvudkontor i Luleå, kommer att se annorlunda ut framöver. Ett nytt koncept har tagits fram. Bakom arkitekturen och designen står Wingårdhs med Gert Wingårdh i spetsen.
– Det kommer bli en lite mer ombonad känsla i de nya restaurangerna. Trä och läder, material vi förknippar med mer exklusiva miljöer, kommer nu att möta gästerna, säger Gert Wingårdh i ett pressmeddelande.
Max satsar på att nå framgång även utanför Sveriges gränser och expansionen har redan börjat. Det nya konceptet är viktigt i den internationella satsningen.
– Max har ett övergripande mål att bli världens bästa hamburgerkedja. Vi vill att det ska synas och upplevas på restaurangerna. Det nya konceptet återspeglar vår höga ambitionsnivå när det gäller både mat och miljö. För gästerna ska det vara en helt ny upplevelse, med smidigare flöde och mer välkomnande tilltal, säger Richard Bergfors, vd på Max.
– Eftersom vi ska fortsätta expandera så är det viktigt att det nya konceptet även fungerar internationellt. Samtidigt har vi valt att lyfta det unika skandinaviska och låta trä dominera för att påminna om vårt ursprung.
Max har idag 114 restauranger och finns i Sverige, Norge, Danmark och Förenade Arabemiraten. Norrbotten är ett starkt Maxfäste, bara i Luleå finns fyra restauranger. Bergfors startade sitt hamburgerimperium i Gällivare och har sedan expanderat stort. Nu är det hans söner som driver Max.