Trenden är tydlig, vi vill ha lokalproducerad, ekologisk och kvalitetssäkrad mat. Med start den 13 november vill BD Pop, i samarbete med Ebeneser och fair trade-cafét Rekommenderas, säkerställa statusen på närproducerad musik också. Minskade utsläpp och ett drägligare liv kommer på köpet.

– Det är ett statement samtidigt som det är ett trevligt arrangemang, konstaterar Fredrika Johansson på Ebeneser.

Konceptet We love local music innebär att två lokala musiker spelar under en afterwork på Ebeneser. Under premiärkvällen gör The Chickpeas Band och John Ash Trips var sitt och ett gemensamt set. Artisterna får betalt, men publiken går in gratis.

Artikelbild

| Verksamhetsansvariga Fredrika Johansson hoppas att Ebeneser ska hjälpa till att höja statusen på lokalproducerad musik

– Vi hoppas på ett roligt musikaliskt möte och en publik som uppskattar det vi sätter ihop. Men i långa loppet hoppas vi på en attitydförändring bland folk, vi vill att lokal musik och lokala musiker ska ses som något värdefullt, säger Johansson.

Planen sattes i verket efter att ovan nämnda band jammat ihop efter inspelningen av Musikscen Norrbotten och arrangörerna såg gnistor slå.

– Vi kanske kör lite spretigare akter framöver, just de här banden passar ju väldigt bra ihop. Det kan bli väldigt spännande kombinationer framöver, säger Petra Lundmark på BD Pop.

Slogan bakom satsningen blir "Konsumera medvetet – lyssna lokalt" och om det slår väl ut ska det bli ett återkommande arrangemang efter nyår.

Artikelbild

| Petra Lundmark från BD Pop vill att "We love local music" ska ge artisterna och publiken lika stor behållning.

– Vi hoppas att det ska bli berikande för alla. Artister åker utomlands och spelar i New York eller San Fransisco och det är speciellt, men vi vill också att de ska tycka att det är fantastiskt att spela inför en fullsatt sal lokalt, konstaterar Petra Lundmark.