Det är ideella medlems- och konsumentföreningen Äkta vara som har nominerat fem produkter till årets matbluff, för att de anses som vilseledande livsmedelsprodukter. En av de nominerade produkterna är Polaricas "Wild food kronhjortskav".

Haparandaföretaget tar in kött från Nya Zeeland till sin skav. Men på förpackningen är det en bild som knyter an till företagets lokala härkomst och på förpackningens baksida står det även: "Mat från vildmarken". Men råvaran kommer från kronhjortar som har fötts upp på farmar i Nya Zeeland.

Mikko Tamminen har nyss fått jobbet som viltansvarig på Polarica. Han tycker inte att produkten är vilseledande eftersom det i produktförteckningen står varifrån köttet kommer. Där står det att det är farmat hjortkött från Nya Zeeland.

– Att vi har bilder från Lappland är en del i att marknadsföra vårt varumärke. Vårt företag kommer härifrån och det är det vi vill marknadsföra. Dessutom är alla ingredienser deklarerade, säger Tamminen.

– Vi försöker inte lura konsumenten.

Hur ser ni på att ha lokala råvaror?

– Naturligtvis är det viktigt. Och när det kommer till ren har vi ju det från Sverige och Finland. Så vi har många lokala produkter också.

Förutom hjortskaven har man nominerat en citronpeppar utan citron, en avokadodipp med bara 0,7 procent avokadopulver, en citronsaft med 10 procent citron och en smultrondryck med en halv procent smultron i.