Bygg järnvägen!
Opinionen har talat - 85 procent av norrbottningarna och västerbottningarna kräver att Norrbotniabanan ska byggas. - Ett tydligt utslag, kommenterar landshövdingen P-O Eriksson.
Foto:
För en resenär Norrbotten-Stockholm gäller olika resvillkor närmaste åren.
Villkoren nu: Du sitter i samma tåg hela vägen men färdas på mer än en järnväg. Från Norrbotten till Gävle går färden på Norra Stambanan medan du på fortsättningen Gävle–Stockholm, som har dubbelspår, kommer in på Ostkustbanan.
Från hösten 2010: Visserligen invigs Botniabanan augusti 2010 men den rationella färden längs kusten till Mälardalen är inte genomförbar. Orsaken att det dröjer är den berörda Ådalsbanan, vars upprustning och nybyggnation inte är klar förrän 2011.
För resenären Norrbotten-Stockholm innebär det att du under mellantiden åker på Stambanan till Vännäs och därifrån in i Umeå varifrån färden går på nya Botniabanan till Örnsköldsvik. Därifrån går tåget inåt landet till Mellansel för att åter nå Stambanan varpå färden till Stockholm fortsätter.
Alternativet: Ett annat tåg går liksom nu på gamla järnvägen Norrbotten–Stockholm.
Från hösten 2011: Resa på gammal järnväg Norrbotten–Vännäs och därefter in till Umeå. Därifrån går färden längs kusten till Stockholm.
Alternativet: Ett annat tåg går liksom nu på gamla järnvägen Norrbotten–Stockholm.
Framtiden?: Kanske via kusten från Norrbotten till Stockholm.
Villkoren nu: Du sitter i samma tåg hela vägen men färdas på mer än en järnväg. Från Norrbotten till Gävle går färden på Norra Stambanan medan du på fortsättningen Gävle–Stockholm, som har dubbelspår, kommer in på Ostkustbanan.
Från hösten 2010: Visserligen invigs Botniabanan augusti 2010 men den rationella färden längs kusten till Mälardalen är inte genomförbar. Orsaken att det dröjer är den berörda Ådalsbanan, vars upprustning och nybyggnation inte är klar förrän 2011.
För resenären Norrbotten-Stockholm innebär det att du under mellantiden åker på Stambanan till Vännäs och därifrån in i Umeå varifrån färden går på nya Botniabanan till Örnsköldsvik. Därifrån går tåget inåt landet till Mellansel för att åter nå Stambanan varpå färden till Stockholm fortsätter.
Alternativet: Ett annat tåg går liksom nu på gamla järnvägen Norrbotten–Stockholm.
Från hösten 2011: Resa på gammal järnväg Norrbotten–Vännäs och därefter in till Umeå. Därifrån går färden längs kusten till Stockholm.
Alternativet: Ett annat tåg går liksom nu på gamla järnvägen Norrbotten–Stockholm.
Framtiden?: Kanske via kusten från Norrbotten till Stockholm.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!