377 personer har skrivit under uppropet. "Ni har alla haft med oss att göra. Vi möter varandra nästan dagligen. Vi svarar på dina frågor. Vi står i kassan och receptionen. Vi klipper ditt hår, vi packar dina varor och tipsar, stylar och tillmötesgår", skriver de.

Ett vittnesmål berättar om hur en ung kille som skulle prova jeans visade sitt stånd för en butiksanställd, för att sedan onanera i provrummet. "Det värsta av allt var att jag kände en så otrolig skam, äckelkänsla över att han tittade på mig under tiden han runkande". En annan berättar att hon flera gånger fått skåda mäns kön i provhytten och fått frågan om avsugning ingår i jeansprovningen. I uppropet finns också vittnesmål om sexism och kränkande kommentarer inte bara från kunder utan även från chefshåll.

Uppropet kräver bättre stöd och utbildning från både fack och arbetsgivare om hur man bemöter sexuella trakasserier.

Trakasserierna har alltid funnits där, jag vet själv att de kan utgöra en del av vardagen, säger butiksanställda Maria Karlsson, en av initiativtagarna, till Handelsnytt.

Susanna Gideonsson, ordförande i Handels, säger att i alla branscher där man har med människor att göra, som serviceyrken, finns krav på en attityd om att kunden alltid har rätt.

Tyvärr finns då också en spärr innan man säger ifrån.