Upphandlingen måste göras om.
- Vi har fått det styrkt att det inte gått rätt till, kommenterar Björn Sverin, affärsområdeschef i Veolia.
Vinnare
Sammanslutningen Centrala buss, med många små bussåkerier, vann stort i den upphandling av busstrafik som Länstrafiken gjorde i höstas.
Veolia och dotterbolaget Granbergs buss tappade nästan alla linjer de hade. I Boden förbereds avveckling och Granbergs, i Älvsbyn och Arvidsjaur, påverkas stort.
Båda överklagade.
Det påpekades i klagan att vinnaren fått särskild deltaljinformation samt att förutsättningarna ändrats till Centrala buss förmån.
Osäkerheter undanröjdes av informationen. Därmed vågade Centrala buss ge ett lågt slutpris. Centrala buss lyckades vidare undanröja att en viss fordonstyp användes på ett upphandlat område. Vidare fick Centrala buss detaljinformation om resandet som innebar fördelar.
Det var vad förlorarna anförde.
Länstrafiken sade att informationen fanns tillgänglig för alla. Centrala buss påpekade att konkurrenterna redan ansvarade för omfattande trafik och därför visste mycket om den.
Börja om
Förvaltningsrätten bifaller alltså överklagan, ny upphandling väntar.
Rätten anser att resandestatistiken hanterats fel. Detaljinformationen om den får man inte utan stor arbetsinsats och den information Centrala buss fått är inte obetydlig. Parterna behandlades olika. Det kan inte uteslutas att Veolia/Granbergs riskerat lida skada, anser Förvaltningsrätten.
Fortsatt process
Även Förvaltningsrättens dom kan överklagas. Oavsett om så sker anser Björn Sverin att Länstrafiken bör överväga att förlänga nu gällande avtal. De som i slutänden är vinnare ska hinna köpa nya bussar och andra ska avveckla. Nya trafikeringen inleds från sommaren, tiden krymper, motiverar han.
Det kan bli så att nuvarande trafik förlängs ett antal månader, uppger Arne Andersson, vd i Länstrafiken. Både den frågan, och huruvida Länstrafiken ska överklaga, övervägs.