Sommaren har gĂ„tt i vĂ€nsterextremismens tecken, frĂ„n Uppdrag gransknings dokumentĂ€r âDet goda vĂ„ldetâ till Athena Farrokhzads ettriga vĂ„ldsromantik. Det vĂ€nsterextrema vĂ„ldet behöver all uppmĂ€rksamhet det kan fĂ„, men framför allt behöver det en förklaring.
Att den extrema vÀnstern pÄstÄr att vÄldet mot meningsmotstÄndare utövas i demokratins namn ter sig absurt, eftersom Äsiktsfrihet Àr demokratins kÀrna. Men de som utövar och försvarar det politiska vÄldet har en annan definition av demokrati.
Journalisten Marika Formgren förklarade skillnaden i det senaste numret av magsinet Neo; i stÀllet för att byggas genom ett fritt meningsutbyte, ska demokrati enligt dessa personer byggas pÄ en viss uppsÀttning vÀrderingar. De som inte delar dessa vÀrderingar mÄste tystas.
Den som har sett âDet goda vĂ„ldetâ eller lyssnat pĂ„ Athena Farrokhzad vet att gruppen som enligt de vĂ€nsterextrema mĂ„ste tystas inte bara omfattar militanta nationalister. I praktiken Ă€r alla som röstar höger om Socialdemokraterna den autonoma vĂ€nsterns fiender.
NĂ€r mĂ€nniskor som hotar, misshandlar och slĂ„r sönder talar om âdemokratiâ, âkĂ€rleksbudskapâ och âtoleransâ har orden tappat sin betydelse. ĂndĂ„ utövar de en magnetisk dragningskraft pĂ„ sĂ„ mĂ„nga. I stĂ€llet har visionen om ett samhĂ€lle som pĂ„ riktigt Ă€r öppet, tolerant och demokratiskt tappat lockelsen.
Kanske beror det pĂ„ att den Ă€nnu inte har uppnĂ„tts. Fattigdom grasserar fortfarande vĂ€rlden över, och varken rasism, kvinnoförtryck eller barnarbete Ă€r utrotat. Ăven om vĂ€rlden har blivit otroligt mycket bĂ€ttre pĂ„ alla dessa punkter, och fortsĂ€tter att bli det, sĂ„ kan det vara svĂ„rt att urskilja ur strömmen av olyckskorpsjournalistik.
ExtremvÀnstern tror att utvecklingen gÄr lÄngsamt pÄ grund av frihet, men det Àr fel. Det Àr tack vare frihet som den sker över huvud taget. Men den som Àr missnöjd med hur vÀrlden ser ut riktar ofta sitt missnöje mot dem som bestÀmmer. Och i vÀstvÀrlden Àr det, till stor del, föresprÄkare av frihet.
ExtremvÀnstern tenderar ocksÄ att hÄlla vÀst ansvarigt för situationen i resten av vÀrlden. Dess hat riktas dÀrför mot de vÀrderingar som rÄder hÀr. Det Àr en förvriden logik, men för dem som följer den fÄr friheten skulden för ofriheten.
Jonas Gardell skrev i onsdagens Expressen en djupt engagerande text om HBTQ-personers tillvaro i vÀrlden. Mycket har blivit bÀttre, men vi Àr inte framme Ànnu. Orden hade kunnat gÀlla nÀstan vilken frÄga som helst.
SamhĂ€llsutveckling tar tid. Den resa vĂ€rlden har fĂ„tt uppleva sedan det förra Ă„rhundradets mitt Ă€r fascinerande. Bara förĂ€ndringen de senaste 20 Ă„ren Ă€r fantastisk. 20 Ă„r Ă€r ett ögonblick i politiken, men en lĂ„ng period i en mĂ€nniskas liv â sĂ€rskilt en missnöjd mĂ€nniskas.
Det Àr ingen lÀtt uppgift för Äsiktsfrihetsdemokrater att rikta mÀnniskors uppmÀrksamhet mot allt som uppnÄs pÄ grund av ökad frihet, men det Àr en viktig uppgift. Under tiden utvecklas vÀrlden allt snabbare. En vacker dag kanske den positiva förÀndringen sker sÄ fort att till och med de mest otÄliga ser den.