Vid det här laget har många vant sig vid att betala för nyhetsartiklar på vissa sajter.

Men sedan Facebook introducerade formatet "Instant Articles" för två år sedan, blev det inte bara snabbare att ladda upp en artikel. Det gick också att slippa betalväggen hos utgivare som hade anslutit sig till tjänsten.

För stor konkurrens

Däremot innebar tjänsten att artikelflödet svällde upp och bidrog till att innehållet dränktes av konkurrensen. Det ledde till en lägre räckvidd, alltså möjligheten att nå ut till läsare, som inte kunde kompenseras av annonsintäkterna.

Intresset svalnade och flera utgivare, däribland New York Times, Forbes och Hearst, bestämde sig för att överge formatet, enligt The Verge.

På svenskt håll har även Expressen, Aftonbladet, GP, Aller, Sydsvenskan och Nyheter24 minskat eller lagt ned sin användning av "Instant Articles", enligt en kartläggning från Mediepodden.

Men nu har Facebook valt att anpassa sig till publicisternas affärsmodeller och planerar att införa betalväggar på sajten.

11:e artikeln kostar

Bolagets nuvarande plan, som går ut på att ta betalt efter att 10 artiklar från varje utgivare, kommer att testas redan i oktober, säger Facebooks chef för partnerskap Campbell Brown enligt affärstidningen The Street.

Facebook säger också till AP att de har inlett samtal med utgivare om hur bolaget bättre kan stödja mediehusens affärsmodeller för prenumerationer.

Bland de som har blivit kontaktade finns norska mediekoncernen Schibsted, ägare av bland annat Aftonbladet och Svenska Dagbladet.

Vi har blivit kontaktade av Facebook om detta men vi är avvaktande. Schibsted satsar på sin egen plattform och konvertering av prenumerationer har visat sig vara väldigt framgångsrikt de senaste åren. Just nu ser vi ingen anledning att ändra den strategin, säger Ehsan Fadakar, chef för social- och tredjepartsstrategi inom Schibsted Media Group till TT.

Kan bli svårt

Han säger samtidigt att det kan bli svårt för Facebook att få igenom tjänsten.

Om Facebook ska börja pusha för att ta betalt för innehåll som användare är vana vid att ta del av gratis, finns det en risk att innehållet blir mindre gillat och delat och försvinner genom algoritmen.

Även Expressens chefredaktör Thomas Mattsson är något skeptisk.

"Expressen testade tidigt tjänsten Instant Articles, men vi gjorde det i begränsad omfattning och såg inga större resultat. Däremot är det positivt att Facebook, med cirka två miljarder användare, fortsätter att experimentera med distributions- och intäktsmodeller för nyhetsmedier. Betalt innehåll på digitala plattformar kommer att bli en viktig intäktsmodell för kommersiella medier, men det råder just nu en oroväckande 'hallelujah'-stämning i branschen", säger han i ett mejlsvar till TT.