Eftersom Faust var vetenskapsman uttrycks detta i plaggen. Redan nu, under provningarna på Norrlandsoperan, pratas det om de tryckta tygerna. Om de säregna bilderna och textfragmenten hämtade ur historiska böcker om magi, anatomi, religion och metafysik.

– Det är inte svårt att hitta samtalsämnen i denna produktion, konstaterar Maria Öhgren Hedberg, kostymmästare och produktionsansvarig.

Med hjälp av nya digitala metoder och ett tryckeri i Skåne har de gamla bilderna och texterna blivit till metervara i 15 olika kvaliteter.

Artikelbild

– Det är den största tygbeställning med unika tryck vi någonsin gjort på Norrlandsoperan. berättar hon.

Hon tror att alla kommer att minnas de uppseendeväckande kostymerna som en visuell njutning som man dock sätter i halsen. För Faust handlar om att sälja sin själ och sin moraliska integritet till djävulen för att uppnå makt och framgång. Centralt är kampen mellan ont och gott. De ständigt aktuella, frågorna som ställs är: Hur lever vi våra liv på bästa sätt och hur mycket tål vi egentligen?

Varifrån kom då idén till de tryckta tygerna med vetenskapliga referenser?

– Via historien i operan. På scenen har vi skapat en värld med intellektuell bakgrund som tar avstamp i de vetenskapliga böcker som Faust studerat, berättar Marcus Olson, kostymdesigner och scenograf med 20 års erfarenhet av kostym och scenografi för film- och scenkonst.

Artikelbild

När den äldre Faust säljer sin själ till djävulen blir han ung igen och bränner det han tidigare trott på.

– Mefistoteles, djävulens redskap, trollar fram en miljö fylld av brända böcker som man ser spår av i kostymerna. Den scenen är supersnygg, konstaterar Maria Öhgren Hedberg.

Artikelbild

Även om handlingen i Faust utspelas under senare delen av 1800-talet är det inte några historiska kostymer som Marcus Olson ritat. Hans ovanligt snygga och uttrycksfulla kostymskisser är fyllda med samtida referenser till Steam-punk, dagsaktuellt mode och haute couture.

– Om man tillverkar historiska kostymer rakt av skapar dessa distans till publiken som inte känner igen sig, säger Marcus Olson.

Faust, med premiär 5 oktober, är en av Norrlandsoperans största uppsättningar någonsin. På scenen står 7 solister, 31 körsångare, 6 barn och 2 dansare som tillsammans har 150 kostymer, totalt 1500 plagg. De flesta gör 3 kostymbyten bakom scenen.

– Det som uttrycks på scenen förstärks med kostym och det är vårt jobb att lura publiken. Om vi får betraktaren att glömma sig själv och fångas upp av något man inte upplevt tidigare, då har vi lyckats, säger Maria Öhgren Hedberg.

Under höstsäsongen står alltså Faustmyten i centrum på Norrlandsoperan. Våren 2018 är det Orfeusmytens tur i operan "Orfeus och Eurydike". För utmaningarna som de mytologiska hjältarna genomgick ger än idag möjlighet till självreflektion om livets existentiella utmaningar och om mänsklighetens själ.

Är Faust något för nybörjare i operavärlden?

– Absolut. Det är en av de klassiska historierna som ju gjorts i en mängd versioner även för film, teater och i litteraturen. Musiken i operan är dessutom oerhört vacker. Det blir en fest för öga och öra och en diskussion om det goda och onda hos människan. Att man ska lära sig lyssna på sin inre röst och ingen annans. Vi har allt inom oss, egentligen, säger Kjell Englund, VD och konstnärlig ledare för Norrlandsoperan.