Två alldeles utmärkta musiker, Magnus Sköld, piano och Johannes Thorell, saxofon, hade skapat ett program som lyfte fram fem kvinnliga kompositörer och deras verk.

Konserten öppnade med Clara Schumann, Tre romanser. Clara Schumann levde på 1800-talet, född 1819 och dog 1896. Tre romanser är lugn och fridfull musik helt i romantikens anda.

Av den engelske kompositören Charlotte Bray, född 1982), beställde Johannes Thorell ett verk för piano och saxofon. Det blev Circling Point, inspirerat av en dikt av Tomas Tranströmer. Även den kände saxofonisten Wayne Shorter nämndes som inspiratör.

Johannes Thorells altsaxofon samspelade med Magnus Skölds piano på ett väldigt harmoniskt sätt. Johannes och Markus känner varandra utan och innan musikaliskt och det genomsyrade hela deras konsert.

Första delen av konserten avslutades av den franske kompositören Paule Maurice, (1910 – 1967). Hennes ”Tableaux de Provence”, anses vara ett standardverk för piano och sopransaxofon. Verket skrevs under åren 1948 till 1955. Och tillägnades en av de stora saxofonisterna, Marcel Mule. De fem satserna beskriver det lantliga livet i Provence och folkvisetoner blandas med drömska, harmoniska sekvenser.

Andra delen startade med ett större verk av en nutida kvinnlig kompositör, kinesiskan Leilei Tian, Hon är född 1971 och ”Let us create Man”, sägs vara baserat på skapelseberättelsen. Det var dramatisk och lite svår musik, mer kommen direkt ur själva planetens stormiga historia. Mer Darwin än Bibeln, så att säga.

Kvällen blev totalt sett en mycket värmande konsertupplevelse under ledning av två skickliga musiker.