Fjällpionjärer gestaltas i musikteater

Systrarna Karolina och Marta är pionjärer inom jämtländsk fjällturism. Nu gestaltas deras liv på teaterscenen av Musikteatern från Arjeplog som ger sig ut på länsturné med föreställningen "Fjällsågens drottningar".

Baserad i Arjeplog. Harleen Kalkat, till höger i bild som tillsammans med sin sambo driver Musikteatern har flyttat till Arjeplog. På bild tillsammans med skådespelaren Helena Gezelius. Tillsammans gestaltar de tio roller i "Fjällsågens drottningar".

Baserad i Arjeplog. Harleen Kalkat, till höger i bild som tillsammans med sin sambo driver Musikteatern har flyttat till Arjeplog. På bild tillsammans med skådespelaren Helena Gezelius. Tillsammans gestaltar de tio roller i "Fjällsågens drottningar".

Foto: Fotograf Johan Westin Eriksväge

Teater2017-09-12 06:00

– Jag fascinerades av dessa två starka kvinnor som blev kända långt utanför landets gränser på grund av sitt skickliga värdskap, säger skådespelaren och dramatikern Harleen Kalkat som skrivit manus till föreställningen.

Det var under en arbetsperiod på länsteatern i Östersund som Harleen Kalkat ramlade över Lilian Jakobssons bok "Fjällsågens drottningar".

– Jag har alltid intresserat mig för historiska personer och titeln talade till mig. När jag sedan läste om systrarna ansökte jag om pengar från Konstnärsnämnden för att arbeta fram en föreställning om Karolina och Marta. De arbetade på Svenska Turistföreningens första stugor i Jämtlandsfjällen i början på 1900-talet och blev mycket betydelsefulla för fjällturismens utveckling i Jämtland. Det känns också viktigt att lyfta fram och bevara historier om starka kvinnor som en del av vårt kulturarv – lyfta fram dem som är okända för eftervärlden.

Föreställningen var i ett första skede tänkt som berättarteater, istället blev det en musikteater med tio roller som spelas av två personer – Harleen Kalkat själv och skådespelaren Helena Gezelius. Föreställningen handlar främst om Karolina, som blev Blåhammarstugans första föreståndare vid invigningen 1913. Hon tog sedan över STF:s turiststation i Sylarna.

– När STF byggde upp sin turistverksamhet var det främst kvinnor man ville ha eftersom de ansågs allsidiga – de kunde allt från att laga mat och städa till att slakta grisar och hämta döda från fjället. Därför stod det i platsannonser att man sökte "fruntimmer med hjälpreda".

Föreställningen har också en ramberättelse där dagens motsättningar mellan stad och glesbygd ges gestaltning. Harleen Kalkat som tillsammans med sin sambo Magnus Karlsson bildade Musikteatern 2015 i Stockholm har själva flyttat upp till Arjeplog.

– Jag är uppvuxen utanför Stockholm men älskar den svenska fjällvärlden. Vi förälskade oss i Arjeplog och när min sambo fick jobb började jag undersöka om jag kunde försörja mig.

I dag jobbar hon deltid på Kulturskolan i Arvidsjaur och ångrar inte flytten till Norrbotten.

– Det finns ett kulturellt hål att fylla här förutom att det är vackert och att vi trivs enormt, säger hon.

Fotnot: Pjäsen "Fjällsågens drottningar" spelas under höstens turné i Arjeplog, Arvidsjaur, Luleå och Gällivare med start i Arjeplog den 25 september..
Karolina och Marta

Systrarna Marta och Karolina växte upp i en stor syskonskara om elva barn i vildmarken vid Gräftån där pappan jobbade vid en liten såg. Systrarna fick dock egna levnadsöden, båda kom under var sitt decennium att bli legender på turiststationerna i Blåhammaren respektive Sylarna i Jämtlandsfjällen. "Karolina från Fjällsågen" och "Sylmamman" blev deras epitet.

Karolina var Blåhammarens första föreståndare och stannade där 1913-1919, därefter var hon föreståndare på STF:s turiststation Sylarna 1919-1922.

Marta började som föreståndare på Sylstationen 1923-1935. Tillsammans med sin son byggde hon sedan upp Bydalens Högfjällshotell.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om