Hittills i år har runt 8 700 migranter tagit sig sjövägen till Spanien, enligt UNHCR. Det är fler än under hela förra året och betydligt fler än vad landet har tagit emot de senaste åren. Ökningen har framför allt skett under sommaren.

Den spanska kustbevakningen har flera gånger fått rycka ut och rädda migranter i kapsejsade båtar. Uppemot 120 personer har mist livet på vägen mot den spanska sydkusten.

Inte redo

Artikelbild
Vi ser att siffrorna ökar och mina kollegor i Spanien noterar att det kommer att vara väldigt svårt för Spanien att ta emot fler än vad man gör i nuläget. Det behövs stora insatser för att stärka systemet och säkra mottagandet, så att alla personer får söka asyl och får tillgång till en rättssäker process, säger Caroline Bach, talesperson på UNHCR Nordeuropa.

Jämfört med de många migranter som kommer till Italien är det fortfarande betydligt färre som tar sig till Spanien. Men det spanska mottagningssystemet dras med brister, vilket människorättsorganisationen Human Rights Watch (HRW) nyligen kritiserade efter besök på polisstationer och mottagningscenter på den spanska solkusten.

HRW kritiserar bland annat att den spanska polisen låser in båtflyktingarna i upp till 72 timmar innan de flyttas till mottagningscenter, vilket även kan gälla barn. I rapporten berättas om celler utan dagsljus, med tunna madrasser på golvet, utan toalett. HRW kritiserar också att informationen om rätten att söka asyl är dålig och att intervjuer och möten med advokater ofta sker i grupp, inte individuellt.

Säkrare väg

Det stora flertalet flyktingar som kommer till Europa tar sig dock via Libyen till Italien. Hittills i år har mer än 95 000 kommit den vägen. I sommar har det dock skett en kraftig minskning. I juli kom bara hälften så många som i juni, och det är också en halvering jämfört med för ett år sedan.

Flera hjälporganisationer, liksom FN-organisationen IOM, ser den allt farligare situationen i Libyen som en orsak till att fler försöker ta den västliga rutten.

Vi antar att en del av förändringen beror på att rutten till Spanien anses vara säker upp till kusten genom Marocko, säger IOM:s talesperson Joel Millman till nyhetsbyrån AFP.
Det är möjligt att Spanien kommer att slå Grekland i år. I så fall är det en stor förändring.

Nya vägar

Fram till mars i fjol, då EU och Turkiet enades om ett flyktingavtal, var Grekland inkörsporten till Europa för de flesta migranterna. När den vägen mer eller mindre stängdes blev Libyen-Italienrutten den dominerande. De flesta migranterna på den uppges komma från Nigeria, Bangladesh, Guinea och Elfenbenskusten.

I sommar har det rapporterats om bråk mellan Italien och hjälporganisationer, som inte vill skriva på de uppföranderegler som Rom satt upp. Organisationerna anser att reglerna hindrar dem från att rädda liv i Medelhavet. Dessutom kommer allt fler rapporter om omänskliga förhållanden i libyska läger och om den farliga vägen genom öknen för att komma dit.

EU:s egen gränsbevakningsbyrå Frontex pekar också på att överfarten mellan Marocko och Spanien är kortare och resan billigare. De flesta som väljer den västliga Medelhavsrutten är unga män från Elfenbenskusten, Guinea och Gambia, men det kommer också fler marockaner.

Enligt Frontex har priset för att ta sig från Marocko till Spanien med hjälp av människosmugglare höjts i takt med att migranterna blivit fler. För ett år sedan kostade resan i snitt motsvarande knappt 5 000 kronor men nu är priset det dubbla.