Affärsidén är ingenting som företaget hymlar med.

Det handlar om att knyta så många kontakter som möjligt och försöka övertyga dem om att använda
Mysafetys betaltjänster.

Nyckelbrickan på stan är bara en första kontakt.

Artikelbild

INGEN INFORMATION. Enligt Mysafetys marknadschef ska kunden alltid få med sig skriftlig information om företaget - men inte så fungerade det inte i Luleå. Foto: Malin Öhrlund

Kontakt inom sex månader
- Men redan vid första mötet ska det tydligt framgå att kunden kommer att bli kontaktad inom sex månader med erbjudande om att förlänga avtalet och att vi också kan kontakta denne fler gånger i marknadsföringssyfte, säger Sophie Gernandt.

Dessutom ska den som accepterar avtalet också alltid få med sig en broschyr med information om företaget och varan. Men när Kurirenreportern Petter Norén testade försäljarna fungerade det annorlunda på fältet.

- Han sa till mig att det är gratis och att jag skulle bli kontaktad av någon om en förlängning efter sex månader. Ville jag då inte betala för tjänsten, skulle det bara vara att säga nej, säger Petter
Norén.

Fick du med dig någon broschyr?

Artikelbild

Foto:

- Nej.

Sa han att du kan bli kontaktad i andra syften än just nyckelbrickan?

- Det sa han ingenting om, uppger Norén.

Otydligheten och förrädiska avtal är några av punkterna som konsumenterna haft klagomål på.

Befogad kritik
- Vår verksamhet inriktar sig ju på försäljning via telemarking och andra kanaler. Då är det också svårt att undvika negativa omdömen,
säger Sophie Gernandt och fortsätter:

- Vi strävar ju absolut efter att ha nöjda kunder och i vissa fall har också kritiken varit befogad, men då har vi också vidtagit åtgärder och gjort förändringar.