Det är med företaget Railcare, med huvudkontor i Skelleftehamn, som Kaunis Iron skrev under ett femårsavtal på måndagen. Railcare kommer ansvara för järnvägstransporerna från omlastningsstationen i Pitkäjärvi utanför Svappavaara, till Narviks hamn.

– Det här är ett av de stora avtalen som vi behöver ha för att få hela logistikkedjan på plats. Så det är klart, det här är ett viktigt avtal som har tecknats i dag, säger Åsa Allan som ser kontraktet som ett stort steg närmare gruvbrytning.

– För varje avtal som förhoppningsvis faller på plats under de kommande veckorna är det ju en till pusselbit som landar där den ska, för att få en komplett lösning från brytning och anrikning – till att vi kan leverera en produkt till kund.

Artikelbild

| Nytt kontrakt. Från omlastningstationen i Pitkäjärvi utanför Svappavaara kommer Railcare att sköta malmtransporterna för Kaunis Iron de kommande fem åren. På måndagen skrevs kontraktet mellan parterna.

Gruvproduktionen är planerad att dra i gång till sommaren. Till hösten ska de första leveranserna levereras till kund, uppger Åsa Allan.

– Det känns roligt. Det börjar bli konkret nu.

När Kaunis Iron är uppe i full produktion kommer två turer mellan omlastningsstationen och Narvik och att gå per dygn, sju dagar i veckan.

"Vi är otroligt stolta och glada över det förtroende vi fått från Kaunis Iron och att vi kommer att leverera järnvägslösningarna vid återstarten av Kaunisvaara-gruvan. Med våra norrländska rötter känns det extra bra att medverka i detta projekt som kommer betyda mycket för Pajalaområdet", säger Daniel Öholm, vd för Railcare Group, i ett pressmeddelande.