Han är länets okända hopp i Melodifestivalen

Från och med i morgon kväll är inte låtskrivaren Tony Nilsson från Boden en doldis för den stora massan längre. Då tävlar nämligen Ola i melodifestivalens andra deltävling med Love in stereo, låten som Tony skrivit ihop med Mirja Breitholtz. Kuriren har hälsat på i hans studio i Stockholm.

 

När Tony Nilsson och Mirja Breitholdtz sitter i melodifestivalens "green room" i morgon kväll för att titta på när Ola framför deras låt Love in stereo så försvinner nog en del av den anonymitet som låtskrivarparet från Boden hittills lyckats bevara.

 

Men faktum är att redan under förra året så har i alla fall Tony klivit fram som en av landets mest framgångsrika låtskrivare. Jag tänker då främst på hans jobb med Olas två superhits Natalie och S.O.S Den rockiga och 1980-talspop-doftande dängan Natalie var en sanslös framgång sommaren 2007. Sex veckor som etta på singellistan och även etta på P3 Sommartoppens lista i flera veckor. Efter framgångarna med Natalie har telefonen ringt mycket på Tonys förlag, tillika de som sköter hans låtskriveri.

 

Portugal och Japan
Det har lett till att han i vår även skriver åt artister som Elin Lantto, Alexander Sköld och en rad utländska artister. Bland annat de det portugisiska tjejpopbandet (de kallar sig själva så) Just Girls som ligger på listorna i hemlandet just nu.

 

-Självklart är det extra kul när något man gjort går bra i Sverige, men det är ändå utomlands som min bästa marknad finns. I Portugal har jag gjort en del som gått bra. Och även Japan, säger Tony Nilsson, som hunnit bli 30 år när vi besöker honom.

 

Men att komma dit Tony är i dag har inte gått av sig självt. Han har fått jobba hårt. Tony flyttade till Stockholm år 2001 för att satsa på musiken. Via Bd-popbekantingen Ollie Olsson fick han förlagskontrakt, men fick samtidigt slita med dubbla jobb för att få vardagen att gå ihop.

 

Körde glassbil
- Först jobbade jag natt på ett hotell, sedan började jag köra glassbil på morgonen innan jag gick till studion på kvällen, berättar Tony.

 

Men han gav aldrig upp. Och det började vända när han några år senare bestämde sig för att prova lyckan i London, där han fick jobb som säljare på ett gym. Försäljarkarriären tog fart och Tony tjänade så pass mycket pengar att han efter ett år kunde åka vidare till Los Angeles med Mirja vid sin sida. Paret bosatte sig i Hollywood där de skrev låtar på heltid under några månader.

 

När de kom tillbaka till Stockholm 2006 så hade Tony redan skrivit Natalie. Och under artistnamnet Toni fick han även skivkontrakt och låten släpptes, men ingenting hände.

 

- Jag kände direkt att Natalie var för bra för att ge upp, som tur var så hittade den till Ola och så lyckades vi med andra försöket.

 

Råd att misslyckas
Där vände lyckan. Och sedan framgångarna med Natalie och S.O.S har låtskrivaren Tony inte saknat uppdrag, även om artisten Toni gick i graven.

 

-Visst har en del ändrats, väldigt många vill att man ska skriva låtar åt dom, men man får föröka vara någorlunda organiserad. Nu känner jag att man kan misslyckas med något också, den lyxen hade man inte förut.

 

Tony verkar gilla att jobba hårt. Studiokomplexet i centrala Stockholm delas med bland annat Martin Stenmarcks bror, och tills för en tid sedan också E-Type som dock numera flyttat ut.

 

-Nu när Mirja varit i Norrbotten (hon jobbar med teater scratch red.anm) så har det blivit mycket jobb, sena kvällar och tidigare mornar. De andra i studion tror nog att jag bor här för att jag kommer först och åker sist. Men jag ser det näsan som avslappning att jobba här. Ibland glömmer jag till och med bort att äta.

 

1980-talsrock
Tonys melodier kategoriseras som 80-talsinfluerad rockmusik. Kanske inte så konstigt eftersom han också har ett förflutet som medlem i det Bodenbaserade bandet Sheelah.

 

- Det har blivit så, att mina melodier ofta är ganska mycket rock och mycket 1980-tal, fast det måste också vara poppigt. Ibland kan jag göra en ren rocklåt men det handlar mycket om hur man producerar den sedan, man kan ta en låt vilken väg man vill soundmässigt i efterarbetet.

 

Men tillbaka till morgondagens melodifestival. Tony beskriver Love in stereo som en låthistoria som kan tolkas på två sätt.

 

- Man kan nog undra om den handlar om en trekant första gången man hör den,men det kan också vara kärleken till musiken. Det är en poppig sak, 1980-talsinfluerad och en "Ola-låt" helt enkelt. När vi skrev den trodde jag inte alls den skulle komma med. För det var så tajt om tid och vi skickade in den i absolut sista sekunden, den kändes inte ens helt färdig.

 

Chans till vinst
Vad tror du om chanserna att vinna?

 

- Svårt att veta när man inte hört resten. Men förutom att Carola och Andreas Johnsson är favoriter så tror jag att det kan gå bra.

 

Hur mycket skulle en vinst i hela melodifestivalen betyda?

 

- Absolut ingenting förutom att man skulle tjäna en massa pengar. Det skulle vara kul men det blir nog inte mer jobb till mig för det.

 

Vad måste till för att ta det sista klivet bland de stora låtskrivarna internationellt, där Max Martin och några till är?

 

- Det är dit man vill komma. Jag pratar mycket med mitt förlag om hur det ska gå till, man får försöka jobba mycket i Tyskland och även USA och ta sig upp. Fast det steget är svårt, det är mycket politik i den här branschen. Man måste skriva med låtskrivare som redan är där. Det är inte alltid den bästa låten öppnar dörren till en så stor artist utan också kontakterna.

 

 
  • Mest läst på Kuriren.nu
  • Senaste nytt
  • TT
  • Mest kommenterade
  • Läs också:
  • Senaste nytt
  • TT
  • Mest läst