Hellre mer underhåll än höghastighetståg

Gärna höghastighetståg, men inte på bekostnad av underhållet av infrastrukturen. Bristerna måste åtgärdas först anser näringslivet.

Satsa på underhållet. "Gärna höghastighetståg men åtgärda bristerna i befintlig infrastruktur först" säger Per Bondemark, vice vd SSAB och ordförande för Näringslivets transportråd.

Satsa på underhållet. "Gärna höghastighetståg men åtgärda bristerna i befintlig infrastruktur först" säger Per Bondemark, vice vd SSAB och ordförande för Näringslivets transportråd.

Foto: Anna Isaksson

Luleå2016-10-18 17:00

Infrastruktur, nya skatter och avgifter och alla slags transportslag diskuterades då Norrbottens handelskammare arrangerande Logistikdag norr för fjärde gången.

Regeringen har som mål att bygga nya stambanor för höghastighetståg, som ska knyta samman Stockholm, Malmö och Göteborg. Det framgår av infrastrukturpropositionen som lades fram för två veckor sedan. De nya stambanorna ska byggas ut i den takt som ekonomin tillåter, sägs det vidare.

– Vår syn är att det är bra med höghastighetståg men någon ska betala dem, så länge man inte har tydligt prioriterat underhållet av det man har så tycker vi att man är inne på fel spår, säger Per Bondemark som är ordförande för Näringslivets transportråd samt vice vd och inköpsdirektör i SSAB.

– Jag kan inte se hur man i infrastrukturpropositionen kan få rum med båda, tillägger han skeptiskt.

Näringslivet anser att det är viktigast att satsa på den infrastruktur som redan finns, då bristerna vållar företagen ökade kostnader och försämrade kundrelationer då leveranser försenas eller rent av uteblir.

– Det viktigaste är att åtgärda kända brister i underhåll och kapacitet. Kanske viktigast av allt är att man skapar en långsiktig underhållsplan, så att underhållet inte blir offer för ryckighet i budgeten, säger Per Bondemark.

Du syftar på stambanan Boden-Bastuträsk?

– Ja, fortfarande är sista etappen inte planerad eller finansierad. Det är svårt att förstå varför man inte tar sig samman. I regeringens regleringsbrev till Trafikverket finns det 315 miljoner som så vitt jag vet, inte definierats vad de ska användas till och snart är året slut. Det finns alla förutsättningar tycker jag, säger Per Bondemark.

Mer pengar till infrastruktur

622,5 miljarder kronor föreslås satsas på infrastruktur nästa planperiod 2018-2029, drygt 100 miljarder mer än i nuvarande plan.

Järnvägsunderhållet förstärks, anslaget till drift och underhåll av järnvägen ökar med 47 procent jämfört med 2014-2025.

Nya stambanor för höghastighetståg.

Godsets framkomlighet är en prioriterad fråga.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om