- Det är fantastiskt, och innebär fullständig avkoppling, en dans med vindarna och upplevelsen av naturvyer så bedövande vackra, säger Björn Karlsson lyriskt. Denne 57-årige Prästholmsbo är för många Rånebor mest känd som församlingens kyrkoherde under 20 års tid.

- Jag slutade som präst 2002 och i dag är jag rektor för gymnasieskolan i Överkalix, prästyrket har jag lämnat bakom mig för gott, säger han när vi träffar honom på hans gård i Södra Prästholm. Han bor naturskönt vid älven nära Prästholmsselet. Härifrån startar och landar han på en egenhändigt röjd bana, ett 10.000 kvadratmeter stort fält.

Under sina år som herde tittade han ut över skaran kyrkbesökare från predikstolen. Som paramotorpilot kan han se hela församlingen.

Artikelbild

| KARLSSON ÄR REDO. Upp och i väg. Här är piloten redo för att ge sig av upp i det blå lufthavet. Hela fordonet väger runt 45 kilo och styrs med ett gasreglage, skärmen styrs på samma sätt som en skärmflygare gör.

Sakralt
- Det är en vacker syn däruppifrån. Älven som slingrar sig fram i ett otroligt vackert landskap. Ta en försommardag när bladen just slagit ut på träden och sommarblommorna är på gång. Älgarna och rådjuren som står och betar tittar upp lite förstrött. Man ser människorna därnere som går och pysslar på sina gårdar, beskriver Björn som för övrigt flyger precis hela året även om våren och sommaren är favorittiden. I våras "kompisflög" han till exempel en stund med den första svanen i älvdalen.

- Som högst har jag varit uppe på 2.100 meters höjd. Det var i fjol och på sommarens varmaste dag. Det var 30 grader på marken men däruppe fick jag snabbt vända ned igen, det var oerhört kallt. Temperaturen i luften sjunker med cirka en grad per 100 meter berättar Björn. Över huvud taget är paramotorflygning väderkänslig och det gäller att ha stenkoll på väderinstitutens väderrapporter innan utfärd.

Längtan efter att lära sig flyga har han närt länge. Men det blev liksom aldrig av. Jobb, jobb och återigen idogt arbete oavsett om det var i tjänst eller hemmavid. Han hade svårt att unna sig att vila i sina intressen och ramlade hela tiden in i tänket att allt ska vara så verksamt. Då grep barnen in. Han har fyra utflugna döttrar.

- En av dem bad mig göra en lista på vad jag var intresserad av och jag skrev. Hon tittade på den och konstaterade krasst på punkt efter punkt "produktion, produktion, produktion", säger Björn och ler.

Artikelbild

| SPONTANT. Den här flygvarianten passar så bra för att jag kan starta hemifrån, ge mig ut och flyga helt spontant säger Björn Karlsson. Här svidar han om från vardagsliv till friluftsliv, en vindtät flygoverall är en behaglig investering.

Döttrarna gjorde gemensam sak och ordnade en tandemflygning för honom på Bodens paramotorklubb, en av landets största inom detta speciella flygområde med 120 mycket aktiva medlemmar.

Blev biten
- Det avgjorde saken. Jag förstod att det var detta jag skulle hålla på med, konstaterar han.

Artikelbild

| FÖRBEREDELSER. Här läggs den stora rektangulära skärmen till rätta inför start.

Det var för två år sedan och han blev snabbt engagerad i klubben och raskt vald till kassör. Flygutbildningen tog runt sex dagar och utrustning införskaffades. Skärm på 28 kvadrat i rektangulär form, motor och en trike som är ett slags stol med hjul som han färdas i, ofta i en behaglig fart runt 40-50 kilometer i timmen.

- Den motor jag har nu är på 27 hästar med ett motortryck på cirka 70 kilo. Man kan jämföra det med en lätt motorcykel, säger Björn och berättar att det är ett respektingivande kraftpaket att köra.

Artikelbild

SUFFLÈ. En skön flygtur är över, den 28 kvadratmeter stora skärmen är ihopsamlad och tas hem. Den ser ut som en maffig Sverigebakelse.

Denna form av sportflygning ger honom möjligheten att spontant ta flygturer och det blir många och ibland rätt långa flygturer. Att få uppleva allt det vackra med någon medpassagerare är hans nästa mål i flygintresset. 150 flygtimmar måste man ha för att få börja flyga tandem.

Tandem med mamma
- Jag har 40 timmar kvar, sen ska det bli av, säger han. Närmast tilltänkta passagerare är mamma Asta 80 år från Malmberget som bestämt att hon ska ha en flygtur med sonen innan detta jordelivet är färdiglevt.

Artikelbild

| MAMMA MIA! Här är det ingen återvändo. Asta Karlsson från Malmberget 80 år, får se Boden från ovan i en tandemflygning med instruktör Peter Backman, Bodens paramotorklubb.

- Hon har redan flugit tandem med instruktören i Bodens paramotorklubb, berättar Björn som stolt flög bredvid och kunde fotodokumentera sin mammas glädje över upplevelsen.

En av Björns döttrar utövar dessutom skärmsporten kite så äventyrslusten ligger tydligen lite i generna i denna familj.