Roslund är vice ordförande i intressegruppen som verkar för att järnvägen ska bli verklighet till sist. Han ser fram emot att statsminister Stefan Löfven (S) kommer till Umeå för att sätta spaden i marken om mindre än två veckor för att visa att bygget är på gång.

– Det har ju inte hänt så mycket sedan 2006 egentligen. Men det här känns fantastiskt. Den här regeringen har ju förpliktigat sig hårt till Norrbottniabanan och har lovat att det ska byggas. Nu finns det ju också beslut att etappen till Skellefteå ska byggas och vi förväntar oss att man inte ska splittra på det här ingenjörsgänget efter att de har kommit till Skellefteå, utan att de får fortsätta till Luleå oavsett regering, säger Peter Roslund.

23 augusti ska bli starten på projektet, men det är ännu tal om år innan det blir klart.

– Det är ännu överklagningar på några sträckor. Det som är helt klart är sträckan fram till Dåva. Men både regeringen och trafikverket har ju förpliktigat sig till att banan ska byggas till Skellefteå och de första sju miljarderna finns redan. Men man brukar säga att man bara hinner göra av med två-tre miljarder per år, säger Peter Roslund.