I tisdags kväll bevakade Kuriren en tillställning där Luleå kommun bjuder 1 100 nya studenter på tacobuffé på Kulturens hus till en kostnad av 236 000 kronor. Ett årligen återkommande och uppskattat arrangemang.

Kurirens reporter på plats stötte dock snabbt på kraftfullt motstånd när det gällde att ge våra läsare besked om bufféns innehåll. Det handlade alltså om någonting så enkelt som att i en faktaruta berätta om vilka ingredienser som ingick i tacobuffén.

När Kurirens reporter ringde till ansvariga på SSP:s restaurang i Kulturens Hus för att ställa den enkla frågan blev svaret "vi kan inte svara på det, endast SSP:s VD får svara på frågor från pressen". Det hjälpte inte att reportern försökte förklara att ingredienser i en tacobuffé väl knappast kan omfattas av dessa regler, men det hjälpte föga. Det var tvärstopp och locket på.

VD:n gick inte att nå, eftersom han var uppe i luften i ett flygplan. Så reportern gjorde det enda rätta och begav sig till Kulturens Hus för att själv ta reda på bufféns innehåll.

Alla ingredienser utom en framgick med önskvärd tydlighet på plats i restaurangen. En vit sås i en skål var omöjligt att bestämma enbart genom okulär besiktning, och reportern frågade därför serveringspersonalen om det möjligen var creme fraiche eller aioli i skålen?

Reportern fick då samma svar igen. Endast VD:n fick uttala sig om denna uppenbart topphemliga uppgift. Reportern blev därefter dessutom burdust och högljutt tilltalad av samma person som gett det första svaret i telefon "endast VD:n får uttala sig till pressen".

Reportern gav sig inte och lyckades få en av matgästerna att "avslöja" att såsen var en pepparrotsvisp.

Klockan 20.45 kom till sist svaret från SSP centralt via mejl med nedanstående kortfattade innehåll:

"På kvällens event har det ätits bland annat 300 kg nötfärs, 80 kg tomater & 4000 tortillabröd"

Vid det laget hade reporterns text redan publicerats på webben. I faktarutan framgick att buffén i själva verket innehöll tio olika ingredienser.

Min åsikt är att SSP nog behöver fundera på att ändra sin mediepolicy. Håller ni med?