Därmed ändrar rederiet Strömma rutt för de tre flaggskeppen M/S Juno, M/S Diana och M/S Wilhelm Tham.

Trafiken går som vanligt mellan Göteborg och Norsholm. Men de som ska ta sig vidare kommer att få åka buss.

Under hela säsongen har vi haft koll på vattennivåerna, och Roxen och Vättern har stabiliserat sig. Nu är det Asplången som reagerat negativt, säger Roger Altsäter, vd på Göta kanalbolag.

Strömma bedömer att vattennivån inte når över slusströskeln och de tre båtarna riskerar att köra sönder den, samtidigt som man inte vill stöta i något under vattenytan.

Det är oerhört tråkigt, framför allt för alla gäster som kommer och vill åka de här gamla båtarna. För övriga båtar är det dock inget bekymmer, säger Roger Altsäter.

M/S Juno och M/S Diana samt M/S Wilhelm Tham trafikerar dock resten av Göta kanal som vanligt.

Ambitionen är att återuppta de östliga turerna så snart som möjligt och med mycket regn kan Asplången fyllas på, eftersom det är en sjö som snabbt reagerar på tillflöden, enligt Altsäter.

Göta kanal har varit en öppen kanal i drift de senaste 185 åren. Det är över 40 år sedan det senast var så pass låg nivå uppmätt i kanalen, enligt Göta kanalbolaget.