Ännu en fin titel till Luleå

Luleåborna är stadens viktigaste ambassadörer. Men så skadar det ju inte att ha ett bra och etablerat varumärke också.

Vinnare. Karin Klockare Järlström, Karl-Henrik Dagman, Anna Degerman och Anton och Oskar Norberg tog hem priset för årets varumärke i Luleås namn.

Vinnare. Karin Klockare Järlström, Karl-Henrik Dagman, Anna Degerman och Anton och Oskar Norberg tog hem priset för årets varumärke i Luleås namn.

Foto: Amanda Karlsson

Stockholm2015-11-17 19:08

På tisdagskvällen kom bekräftelsen på just detta, att Luleå är ett bra varumärke. Luleå, och Yours kommunikationsbyrå, tog hem priset Placebranding of the year, Årets varumärke.

– Vi är lite vimmelkantiga, säger Anna Degerman som är utvecklingschef i Luleå kommun och på plats i Stockholm.

– Vi har alldeles nyss tagit emot priset; ett diplom, en plakett som ser ut som gjord av glas och blommor.

– Och äran förstås.

Luleå har därmed under kort tid sopat hem tre viktiga priser: Årets varumärke, Årets tillväxtkommun och Norrlands superkommun.

Luleå konkurrerade med fyra andra varumärken från tre kommuner (Borås, Eskilstuna och Örebro) och Friluftsbyn i Höga kusten, om priset för årets varumärke.

– Konkurrensen har aldrig varit så hård, deklarerade en av jurymedlemmarna Julian Stubbs som själv arbetar med varumärket London.

Juryn har bedömt fem filmer från de fem nominerade. Luleå presenterade i filmen iskonserthallen Ice Music som lockar människor och journalister från hela världen och City of Songs, det första samarbetet mellan Luleå och Austin, som väckte stort internationellt intresse.

Motiveringen till Luleås vinst lyder: "För ett konsekvent och professionellt sätt att stärka bilden av en plats såväl internt som externt. Med fingertoppskänsla och finess går utveckling och marknadsföring hand i hand. Internationella samarbeten, världskända etableringar och unika reseanledningar ramas in och sprids inifrån och ut på ett äkta sätt. Vinnaren är en förebild för platsmarknadsföring i hela Sverige"

2014 vann Umeå priset, med sin satsning på Kulturhuvudstadsåret.

Luleå representerades på galan i Stockholm av Anna Degerman och Karl-Henrik Dagman från kommunen och Karin Klockare Järlström och Anton och Oskar Norberg från Yours kommunikationsbyrå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om