Stark ökning i räckvidd för Kuriren: "Glädjande"

Allt fler tar del av Norrbottens-Kuriren – det senaste året har räckvidden ökat med 27 procent digitalt. "Oerhört glädjande siffror", säger chefredaktören Anton Olofsson.

Anton Olofsson, chefredaktör Norrbottens-Kuriren, gläds åt de nya räckviddssiffrorna.

Anton Olofsson, chefredaktör Norrbottens-Kuriren, gläds åt de nya räckviddssiffrorna.

Foto: Petra Älvstrand

Luleå2024-03-15 14:30

Ni är numer 61 000 personer som i snitt nås av Norrbottens-Kuriren varje dag, antingen i print eller digitalt. En total räckviddsökning med 7 000 personer jämfört med 2022.

Det är undersökningsföretaget Kantar Sifo som mäter räckvidden hos svenska medier och har sammanställt siffrorna för 2023.

För Norrbottens-Kuriren syns den största ökningen digitalt där 27 procent fler nås av nyhetssajten jämfört med 2022. Även i print, där e-tidningen ingår, ökade räckvidden med 1 000 personer dagligen.

undefined
Anton Olofsson, chefredaktör Norrbottens-Kuriren, gläds åt de nya räckviddssiffrorna.

– Ett ökat fokus på att utveckla innehållet har lett till att såväl befintliga som nya läsare tar del av Kuriren i allt högre utsträckning. Oerhört glädjande siffror som visar att vi är på rätt väg, säger Norrbottens-Kurirens chefredaktör Anton Olofsson.

För första gången någonsin kliver Norrbottens-Kurirens räckvidd digitalt förbi räckvidden i print. 

2023 har varit ett nyhetsintensivt år med bland annat EU-toppmöte i Luleå, uppmärksammade brott, idrottsliga framgångar för stadens lag och ett evenemangstätt kultur- och nöjesliv, vilket inte minst märks på läsningen på sajten och i appen. 

Det har också varit positivt för annonsaffären.

undefined
"Ett kvitto på att redaktionerna gör journalistik som är relevant för läsarna", menar Sofia Forsberg, försäljningschef Luleå.

– Det är fantastiskt roligt eftersom det också är ett kvitto på att redaktionerna gör journalistik som är relevant för läsarna. Det skapar en trovärdig, lokal och relevant miljö för våra annonsörer som får en ökad trovärdighet av att synas på våra nyhetssajter. Att kunna erbjuda en så hög räckvidd i en lokal digital kontext gör oss väldigt stolta. Vi kommer att fortsätta utveckla och satsa på vår annonsaffär och utveckla lösningar som gör skillnad för läsare och för det lokala näringslivet, säger Sofia Forsberg försäljningschef Luleå. 

undefined
Ann-Helen Rönnberg är region norr-chef på NTM Media. Hon tror på en fortsatt ökad räckvidd i framtiden.

– Otroligt glädjande att vår redan idag höga räckvidd bara ökar och ökar. Det är ett kvitto på att allt fler väljer ta del av lokal nyhetsmedia i digitalt format. I takt med att vi når nya målgrupper, likväl som befintliga målgrupper konverterar till digitalt format, spår vi en fortsatt stark digital tillväxt framgent, säger Ann-Helen Rönnberg, regionchef norr på NTM Media.

Kantar Sifos mätning visar också att TS-upplagan för Norrbottens-Kuriren, det vill säga totala antalet i print och digitalt, ligger på 13 900.

Räckvidd

Norrbottens-Kurirens räckvidd 2023

Totalt: 61 000 (+7 000 jämfört med 2022).

Digitalt: 38 000 (+8 000).

Print: 35 000 (+1 000).

Undersökningen genomfördes 1 januari–31 december 2023. Totalt deltog närmare 43 000 personer i mätningen för print och strax över 20 000 för mätningen digitalt. En tidnings totala räckvidd visar hur många människor man når i de egna kanalerna, det vill säga både på sajten och papperstidningen. I begreppet "print" ingår även e-tidningen.

Källa: Orvesto Konsument helår 2023

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!