Utställningen pågår under två novemberveckor med start i kväll, onsdag. Den har placerats på fyra offentliga platser i Luleå som samtliga bär spår från 1950-talets ideologi. De övriga är Storgatan, badhuset samt Vetenskapens hus.

Temat är utvinning.

– Jag fick idén när jag besökte Facebooks serverhallar och gruvbolaget Northland som ligger mitt emot varandra i Luleå. Plötsligt blev likheterna mellan gruv- och dataindustrin tydliga. Hela projektet handlar om att gestalta en av samhällets största förändringar, berättar curatorn Lisa Rosendahl från Statens konstråd.

Artikelbild

| Tankeväckande. Curatorn Lisa Rosendahl från Statens konstråd vill genom att placera konsten i offentliga miljöer väcka tankar kring ett industrisamhälle i förändring.

Fortet på Mjölkuddsberget började byggas under de sista åren av det andra världskriget. De fyra skyttevärnen på bergets topp var tänkt att utrustas med artilleri för att skydda bland annat malmhamnen i Luleå.

Kriget var dock över innan anläggningen togs i bruk. Den blev inte färdigbyggd förrän i mitten av 1950-talet.

Den ingick i försvarsmaktens organisation fram till i juli 2001 när den såldes till företaget Stadsberget Luleå AB. I dag används anläggningen till bland annat att odla shiitakesvamp.

Två dagar innan vernissaget följer vi förberedelserna. Det har uppstått ett problem med elförsörjningen. Hela anläggningen är totalt nedsläckt.

Artikelbild

| Stridsledningscentral. Här hittades kvarlämnade spår av en svunnen tid. På kartbordet fanns en kvarglömd blankett från Försvaaret med rubriken Dödsrapport. Här ska konstfilmen "Midvinterblot" från 1943 visas.

– Det är inte tänkt att se ut så här. En elektriker är på väg. Vi kommer att utrusta vår publik med en karta över anläggningen. Dessutom har vi stängt av delar av berget för att ingen ska kunna gå vilse, berättar curatorn Lisa Rosendahl.

I den långa gruvgångens bortre ände blinkar en jättelik bild. Framför filmduken bildar utställningens mest långväga gäster ett par svarta silhuetter. Konstkollektivet Raqs bildades i Delhi, Indien för 25 år sedan.

Artikelbild

| Gruvdrift. LKAB har bidragit till utställningen med åtta tons järnmalmspellets som körts in i berget med lastbil och placerats i ett av förråden. "Från början hade vi tänkt oss ett ton, men det såg så ynkligt lite ut."

– Vi har letat upp konstnärer som arbetar med råvaruutvinning. Kollektivet Raqs har i många år jobbat med just den här tematiken. De har en poetisk ådra och använder ofta järn som material i sina verk, berättar curatorn Lisa Rosendahl.

Den 14 minuter långa filmen The Blood of Stars är skapad i Norrbotten och är en del av de tio scenerierna i den forna försvarsanläggningen.

Artikelbild

| Tidsresa. Den gamla telefonväxeln till kommunikationscentralen i Mjölkuddsfortet finns är bevarad. "Jag tror att det är möjligt att få den att fungera", berättar Jeebesh Bagchi.

– Det är en utmanande och spännande miljö. Det känns som om man är i en järnmalmsgruva, förklarar Suddhabrata Sengrupta.

I utställningen ingår bland annat åtta ton järnmalmspellets, en meteorit och två konstfilmer. I bergets stridsledningscentral ska filmen Midvinterblot från 1943 visas.

Artikelbild

| Konstverk. "Berget i sig är ett konstverk. Det räcker med några lampor och lite underliga ljud för att skapa en stämning", säger ägaren Bengt-Åke Strand.

– Vi fick också tips om en annan film som är gjord här i Luleå. Filmen från 1986 passar perfekt in i vår utställning. Det verkar handla om ett slags gothic punkband som utför någon typ av offerritual, säger Jeebesh Bagchi förtjust.

Bland de medverkande i filmen Mörkerseende återfinns musikern Mattias Alkberg.

Artikelbild

| Fascinerad. "Vi har besökt Norrbotten vid fem tillfällen under det senaste året. Det är en spännande miljö med utsträckta områden av vildmark och med tydliga avtryck av industrialisering som sträcker sig många år tillbaka", förklarar Shuddhabrata Sengrupta.

Totalt har nio konstnärer bidragit till den fjärde och avslutande delen av Statens konstråds serie "Industrisamhälle i förändring". De tidigare delarna har visats i Göteborg, Grängesberg, Stockholm och i Västerbotten.