Sterlings förslag går ut på att förlänga Svartöleden vid korsningen vid Åke Eriksson bil, göra en kombinerad bank/bro över Luleälven och knyta ihop den med Kallaxrondellen.

– Jag tycker att man trycker väldigt mycket trafik genom centrum i Luleå. Bergnäsbron räcker inte till. Det saknas en överfart över Luleälven. Svartöleden är ju redan en påbörjad ringled runt centrum. Felet är bara att man inte fullföljt den, säger Gustav Sterling.

LÄS MER: Nu startar vår valbevakning

Om delar av trafiken leds runt centrumhalvön får det även mervinster, anser han.

– Det skulle betyda otroligt mycket för miljön och även för trafiksäkerheten. Jag vet att det är ett stort projekt men det finns exempel på andra ställen där man gjort så här med gott resultat, säger Gustav Sterling.

Göran Gabrielsson, tidigare gatuchef i Luleå och numera inblandad i ett projekt för centrums framtid, känner igen tankarna.

– Tidigare har det talats om en förbindelse via Gültzauudden till Bergnässidan. Men det är mycket pengar för ett problem som egentligen inte är så stort. Det är bara morgonrusningen och på eftermidagarna som det blir köer. Och problemet kommer att bli mindre när busstrafiken utvecklas ytterligare, säger han.

LÄS MER: Ingen tycks veta var centrum ligger

Gabrielsson menar att Luleå har ett väl tilltaget vägnät redan.

– Staden är byggd för att ha 100 000 invånare. Luleåborna är lite bortskämda.

LÄS MER: Bergnäset: Guldkust och beryktade gator

Intresset för centrumtrafiken är dock stort. Vi fick in flera olika förslag om förbättringar i samband med att vi efterlyste viktiga valfrågor till satsningen Folkets röst, som är startskottet på Norrbottens Medias valbevakning.

NÄSTA OMRÅDE: De stora valfrågorna i Sunderbyn! Sänds på nsd.se och kuriren.nu klockan 10.30 på onsdag.