Klockan är några minuter efter tio på kvällen den 27 oktober 2014 när den 53-årige slovaken tar beslutet att hämta företagets gaffeltruck. Han tycker det är onödigt att klättra upp på pallen med tegel för att skära hål i emballaget. Med hjälp av trucken vill han lösa uppgiften.

Det är känt, efter att arbetskamrater till Juraij Bereznanin har gett sin historia.

Slovakens initiativ blir hans sista i livet.

När han backar ut med gaffeltrucken sker kollisionen.

I dag lever Patrik Bereznanin ett liv hemma i Slovakien utan sin pappa. Han är tolv år och har bara minnen finns kvar.

Advokaten Magnus Ericsson företräder familjen.

– De tycker naturligtvis att det är jättejobbigt. Han är inte så gammal och det är naturligtvis en tragedi, säger Ericsson i en paus under den inledande rättegångsdagen.

Miljöåklagare Christer B Jarlås kräver att SSAB ska dömas att betala en företagsbot som inte understiger 1,5 miljoner kronor. Påståendet från åklagaren är att stålkoncernen inte har gjort vad som krävs vad gäller säkerheten.

Enligt Jarlås handlar allt om den vägbom som togs ur bruk vid järnvägsövergången.

– Det är en relativt renodlad sakfråga, att man sätter den här bommen ur spel. Jag hävdar att det är oaktsamt att sätta den fasta säkerhetsanordningen ur spel, säger han i sin sakframställning.

I paus under rättegången utvecklar Christer B Jarlås hur han ser på omständigheterna kring den tragiska olyckan.

– Jag vet ju inte vilken koll han hade. Det kan ju vara så att han uppfattade att det fanns en spårvakt. Vi vet ju inte det. Han kan inte berätta och det kan ingen annan heller.

Det här tvistar parterna om.

– När den mänskliga faktorn är inblandad, då händer det saker. Det fanns ju en anledning till att man en gång bestämde att ha en bom på platsen, säger Jarlås.

Anders Lorentzon, advokat som företräder SSAB, hävdar att stålkoncernen har gjort allt och lite till vad gäller säkerhetsarbete. En del i detta arbete var de vid tiden för olyckan heltidsanställda spårvakterna. En annan var samordningsmötena varje morgon där första punkten i protokollet var tågvaktsfunktionen, med ett telefonnummer.

Via Magnus Ericsson framfördes sonens krav på 40 000 kronor för sveda och värk till SSAB.

– Det är svårt att sätta sig in hur det är för dem, säger Ericsson.

Under måndagen genomfördes en så kallad syn på olycksplatsen.

Rättegången fortsätter på tisdagen.