Här följer en uppräkning över förra årets dödsolyckor i Norrbotten:

17 april: En 40-årig kvinna avled vid en frontalkollision på E10 under annandag påsk. Totalt var fem personer inblandade i krocken utanför Katterjåkk. Kvinnan var hemmahörande i Norge.

25 juli: En man i 70-årsåldern omkom efter att ha blivit påkörd av en bilist. Olyckan inträffade sedan mannen av okänd anledning lämnat sitt fordon på E4 utanför Rutvik.

22 november: En 60-årig man dog efter en singelolycka på E10. Olycksplatsen låg i närheten av Stenbron, söder om Gällivare.

24 december: En 31-årig kvinna förolyckades efter en sidokrock vid badhuskorsningen i Luleå. Polisen har inlett en brottsutredning.

Läs mer: Kvinna dog i E10-krocken

Läs mer: Dödsolycka på E4

Läs mer: Många frågetecken kring dödsolycka

I statistiken ingår inte skoterolyckor utan enbart fordonstrafik. Den är fortfarande att betrakta som preliminär. Transsportstyrelsen inväntar uppgifter från sjukvården och kommer att presentera den officiella statistiken i april 2018.

– Även om det handlar om preliminära siffror kan vi konstatera att 2017 kommer att ha det lägsta dödstalet i Norrbotten sedan vi började utreda varje dödsolycka 1997, säger utredaren Roger Bäckström på Trafikverket.

Hösten 1997 tog Sveriges riksdag beslut om nollvisionen. Det innebar att fokus flyttades till att förbygga olyckor med målsättningen att ingen skulle dö eller skadas allvarligt i trafiken.

Det blev startskottet för en rad åtgärder, som exempelvis mitträcken, vilket har inneburit dödstalen sjunkit från cirka 500 till 270 under 2016.

Under den senaste femårsperioden har dock den nedåtgående trenden stagnerat.

Läs mer: Kvinna avled i våldsam trafikolycka i Luleå

Läs mer. "Sorgen efter Elin, 31: "Världens bästa dotter"Läs mer: Man brottsmisstänkt efter dödskraschen

I Norrbotten dog 24 personer i trafiken under 2016. Utredaren Roger Bäckström aktar sig för att dra alltför långtgående slutsatser efter förra årets stora minskning.

– Jag vill understryka att det statistiska utfallet för Norrbotten skiljer sig markant år från år. Rent generellt kan man konstatera att bilarna blir bättre samtidigt som det blir någon ytterligare kilometer mötesfri väg varje år. Det kan ha bidragit till utfallet för 2017, men jag har svårt att tro att vi kommer ligga kvar på den här låga nivån från och med nu.

Daniel Pettersson, chef på trafikenheten i Norrbotten, är också återhållsam i sina kommentarer.

– Man kan hoppas att det är början på en positiv trend, men för att den ska hålla krävs det att länets bilförare tar färre risker, anpassar sin hastighet efter väglag och trafiksituation samt undviker att köra bil i berusat tillstånd.

0920 - 26 29 03