Det första flyget på linjen Luleå–Uleåborg–Tromsö lyfte i januari 2015 och satsningen, där Region Norrbotten skulle gå in med 25 miljoner kronor till 2019, har varit omdiskuterad från start.

Oppositionspartierna har varit emot projektet – och nu ser de ut att få som de vill. I och med att operatören Nextjet går i konkurs talar allt för att flyglinjen går i graven.

– Möjligheterna ser väldigt små ut, säger Maria Stenberg.

Det återstår ett år av projekttiden. Är det inte aktuellt att upphandla en ny aktör?

– Nej, det tror jag inte. För det första kan man se att Nextjet varit dominerande på små flygplatser och mindre linjer. Det finns inte så många operatörer, så det ser jag inte att vi ska kunna göra.

I stället ligger fokus på att analysera läget och eventuellt ställa krav på konkursboet.

– Det är det vi kan göra i dag.

Läs mer: Nextjet i konkurs

Läs mer: Snart är pengarna slut

Vid årsskiftet hade Region Norrbotten, som finansierat satsningen tillsammans med Troms fylke och Uleåborgs stad, hunnit gå in med knappt 23 av de 25 miljonerna i projektet. Målet var att hjälpa till att etablera linjen så att den efter sommaren 2019 skulle klara sig på kommersiell basis.

– Det fanns inte förutsättningar och det tycker jag är tråkigt. En tråkig utveckling för oss som bor på Nordkalotten.

Ger konkursen flyglinjens kritiker rätt?

– Jag tycker fortfarande inte att man ska stanna i utvecklingen. Man måste försöka gå framåt. Det här var ett sätt att bredda besöksnäringen och andra affärsmöjligheter.

Oppositionsrådet Jens Sundström (L) hör till dem som har varit mest kritiska mot satsningen på Tromsöflyget.

– Nu kan vi konstatera att det var en felaktig satsning från början, säger han.

Nu räknar Sundström med flyglinjen inte kommer att kosta regionen mer pengar.

– Av två onda ting var det väl bättre att Nextjet gick i konkurs än vårt eget delägda Arctic link (bolaget som ansvarar för trafiken). Då kanske vi hade varit tvungna att tillskjuta mer pengar.

Samtidigt som Sundström konstaterar att Tromsöflyget blev ett fiasko tycker han att situationen för Gällivare och Arvidsjaur, som nu står utan flygförbindelser med Stockholm, är betydligt värre. Han tycker att upphandlingarna av flygtrafik har misslyckats och vill att regionen ska hjälpa kommunerna att sätta press på staten.

– Nästan alla upphandlingar har kantats av skandaler, ofta i form av bristande drift. Det är dåligt för de kommuner som nästan står och faller med de här flygkommunikationerna. Förhoppningsvis kan det här bli en nystart för dem.