• lördag 29 april 2017
  • Mediesällskapet
  • Familjeannonser
  • Lunchguiden
  • Grannar
  • Karriär i norr
  • Lokus
  • Lohts
Vädersponsor:

Nej till regeringens straffskatter på avstånd

Stefan Löfven gick till val på att Sverige ska ha EU:s lägsta arbetslöshet år 2020 men hans regering för en politik i rak motsats till det löftet. I årets budgetproposition höjs skatten på jobb och utbildning samtidigt som regeringen straffbeskattar avstånd och transporter. Det är ett hårt slag mot Sveriges landsbygd när både bensin- och dieselskatten höjs samtidigt som regeringen är på väg att införa såväl flyg- som kilometerskatt. Moderaterna accepterar inte straffskatter som slår mot jobb och tillväxt och leder till en försämring av Sveriges konkurrenskraft. Därför säger vi nej till regeringens planer på att införa en flyg- och kilometerskatt.

Regeringen ger med ena handen och tar med den andra. Stefan Löfven framställer sig som alla goda gåvors givare men notan för alla regeringens nya bidrag och satsningar skickar han direkt till Sveriges löntagare och företagare. Det är även uppenbart att Miljöpartiets tillväxtfientliga politik får ett allt större genomslag i regeringen. Ingenstans i budgeten nämns exempelvis nödvändiga förstärkningar av vägnätet för att kunna tillåta tyngre lastbilar.

I stället ska lastbilar åläggas en kilometerskatt vilket slår mot landets 63 000 lastbilschaufförer och höjer transportkostnaderna för skogsindustrin som är en av Sveriges viktigaste exportbranscher. Stora Enso har räknat ut att 25 000 arbetstillfällen riskeras bara i skogsindustrin och svenskt skogsbruk om en kilometerskatt införs.

I ett års tid har Moderaterna även ställt krav på regeringen att tillåta tyngre lastbilar på upp till 74 ton. Tyngre lastbilar, som redan tillåts i Finland, innebär att varje lastbil kan transportera större volymer gods till fördel för både svenska åkeriers lönsamhet, lägre priser på varorna i butiken och bättre miljö när färre transporter behöver utföras. Regeringen anslår dock inte en enda krona i årets budget för att förstärka vägnätet för tyngre lastbilar och nödvändiga regeländringar har inte presenterats.

Regeringen låtsas inte om de merkostnader som alla nya skatter skapar. Stefan Löfven lyssnar varken på oss, branschen eller alla de människor vars transporter och varor riskerar att bli dyrare. I stället präglas regeringens politik av Socialdemokraternas förkärlek för att beskatta arbete och Miljöpartiets vilja att straffbeskatta alla transporter på gummihjul. Det senare illustreras av den miljöpartistiska ordföranden i trafikutskottet Karin Svensson Smiths förslag om att helt förbjuda fossila bränslen och införa en särskild skatt på parkerade bilar. Ingenstans finns en insikt om att Sverige är ett avlångt land där många människor och företag är beroende av vägtransporter.

Moderaterna ställer inte trafikslag mot varandra eftersom vi vet att tåget inte går till varje hus eller fabrik. Många svenska jobb kommer att vara beroende av kostnadseffektiva och fungerande vägtransporter även i framtiden. Därför har vi anslagit 300 miljoner kronor årligen till att förstärka vägnätet för att kunna tillåta tyngre lastbilar och därför påbörjade Alliansregeringen försöksprojekt med elvägar för miljövänliga lastbilstransporter. Därför säger vi också nej till direkta straffskatter på avstånd.

I Moderaternas plan för ett starkare Sverige vill vi att jobb och tillväxt ska komma hela landet till del. Det kräver riktiga reformer - inte rödgrön skattehöjarpolitik som slår direkt mot dem som behöver transporterna som mest. Kilometerskatt och flygskatt hör inte hemma i ett land där transporter är avgörande för att hela Sverige ska kunna leva.

Jessica Rosencrantz (M),

vice ordförande i riksdagens trafikutskott och trafikpolitisk talesperson

Krister Hammarbergh, (M),

riksdagsledamot från Norrbotten

 
 
  • Mest läst på Kuriren.nu
  • Senaste nytt
  • TT
Skicka in ditt klipp!
Klicka för att komma till Sveriges sötaste dokusåpa
  • Senaste nytt
  • INRIKES/UTRIKES