Han var på plats efter flygkraschen

Otto Alvar Karlsson bodde bara två kilometer från haveriplatsen och hörde det tysktillverkade bombplanet störta i den norrbottniska sjön. Nu berättar 93-åringen om dramatiken i ovädret för 76 år sedan: "Jag såg siluetter i snön från besättningens kroppar".

Otto Alvar Larsson upplevde flygkraschen 1943 på plats. "Jag såg siluetter i snön från besättningens kroppar, säger han", säger han.

Otto Alvar Larsson upplevde flygkraschen 1943 på plats. "Jag såg siluetter i snön från besättningens kroppar, säger han", säger han.

Foto: Fortepan/Privat

Norrbotten2019-11-09 05:00

För en vecka sedan rapporterade Norrbottens Media om att ett bombflygplan från andra världskriget hittats i en norrbottnisk sjö. Flygplanet, ett Junkers Ju 86, störtade under ett rutinuppdrag i ett snöoväder den 3 februari 1943. Samtliga sex personer i besättningen omkom, bland andra den 23-årige signalisten Stig Sjögren från Gällivare.

Norrbottens Media har lyckats komma i kontakt med en person som upplevde händelserna på plats. Otto Alvar Larsson bodde bara två kilometer från den sjö som flygplanet kraschade i. 

– Det är jättebra att den här historien kommer fram. Det är konstigt att man inte hittat flygplanet tidigare, säger han.

Att historien om flygkraschen, ett av de mörkaste kapitlen i svensk flyghistoria, till stora delar glömts bort kan dels förklaras med att media rapporterade väldigt lite om händelsen. I NSD lördagen den 6 februari 1943 dominerar nyheter om andra världskriget. Bland annat rapporteras det om ryssarnas offensiv på centralfronten, razzior mot kommunister i Norge och att påven lovar hjälp åt Europas judar.

I artikeln om flygkraschen kan man läsa att en person boendes i närheten av olyckan hört motorbuller. Att det ”låtit lite hackigt” och att det följts av ett ”brak”.

Flygplanet ska vid nedslaget mot isen på sjön kluvits i två delar. Framdelen kastades cirka 100 meter från platsen. Det här är något som även Otto Alvar Larsson minns.

Nedslaget skedde ungefär i mitten på sjön och den bakre delen slog hål på isen. 

Otto Alvar Larsson, som var 17 år när flygplanet kraschade, fick höra om händelsen en kort tid efteråt från några grannar som berättade att något måste ha hänt nere vid sjön.

– Jag såg siluetter i snön från besättningens kroppar, säger han.

De omkomna var Karl Gabrielsson, Uno Ström, John Lindahl, Edvard Westholm, Erik Knutsson och Stig Sjögren från Gällivare.

Om Stig Sjögren står det att han tillhörde flygvapnets reserv och att han under sommaren 1943 fått en anställning vid Stockholms spårvägar. Det står även att han ”gjort sig känd som en skötsam och sympatisk ung man".

Författaren Lars Gyllenhaal och de tre dykare som hittade flygplanet vill att det nu hamnar på museum. Den åsikten delar Otto Alvar Larsson.

– Självklart vill jag att det hamnar på museum, så att fler får veta om det här.

 De omkomna flygarna, med början från uppe till vänster: fänrik Stig Sjögren från Gällivare, 23 år; furir Karl Gabrielsson från Ulvshyttan, 25 år; Uno Ström från Gällared i Halland, 23 år; värnpliktige korpralen John Lindahl från Västerås, 24 år; värnpliktige korpralen Edvard Westholm från Falköping, 22 år, samt den jämnårige Erik Knutsson från Nyhammar i Dalarna.
De omkomna flygarna, med början från uppe till vänster: fänrik Stig Sjögren från Gällivare, 23 år; furir Karl Gabrielsson från Ulvshyttan, 25 år; Uno Ström från Gällared i Halland, 23 år; värnpliktige korpralen John Lindahl från Västerås, 24 år; värnpliktige korpralen Edvard Westholm från Falköping, 22 år, samt den jämnårige Erik Knutsson från Nyhammar i Dalarna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!