Svenskens dom: Sociala medier är meningslöst

En ny rapport visar att svenskarna tycker att sociala medier och mobila spel är meningslösa internetaktiviteter.

Montage: En ny rapport visar att svenskarna tycker att sociala medier och mobila spel är meningslösa internetaktiviteter.

Montage: En ny rapport visar att svenskarna tycker att sociala medier och mobila spel är meningslösa internetaktiviteter.

Foto: Norrbottens media / TT

Norrbottens län2019-10-15 19:20

Varje år sedan 2010 har internetstiftelsen presenterat den årliga undersökningen "Svenskarna och internet" som mäter hur befolkningen använder internet. 

För första gången frågar man nu hur meningsfull ett antal internetaktiviteter och tjänster upplevs.  

Sociala medier får en hård dom av svenskarna. 40 procent upplever nämligen inte de populära plattformarna som meningslösa trots att åtta av tio människor använder sociala medier. 

I den absoluta botten ligger mobilspelandet. Nyhetsappar tillsammans med poddar, radioprogram, film och video ligger i toppen som meningsfullt aktivitet.

– Sociala medier tar så mycket tid som jag skulle kunna använda till att promenera, baka eller sy eller något annat, säger Luleåbon Marie Boström.

60 procent av internetanvändarna anser att nyhetsappar är väl använd tid men det speglar inte hela bilden.  

– Nyhetsappar ses som de mest meningsfulla. Samtidigt ser vi att betalviljan går ner. Trots att man tycker det är en meningsfull sysselsättning så omvandlas det inte i en vilja att betala för dem, säger Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen. 

Samtidigt oroar sig allt fler oroar för att globala jättar som Google och Facebook stör den personliga integriteten. På fyra år har andelen som känner oro ökat från 29 till 46 procent.

Svenskarna och internet

Svenskarna och internet är en studie som från början omfattade 2 000 telefonintervjuer och idag cirka 3 000 intervjuer, baserat på ett slumpvist urval av befolkningen från 11 år och uppåt (2007 och tidigare från 18 år). Sedan år 2010 är Internetstiftelsen huvudman för studien.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!