Så gick dödsolyckan på Smurfit Kappa till

Tåget backade och krockade med lastbilen. Den 60-årige mannen som stod bakom sista vagnen klämdes ihjäl.

I denna obevakade järnvägskorsning skedde dödsolyckan inne på Smurfit Kappas industriområde.

I denna obevakade järnvägskorsning skedde dödsolyckan inne på Smurfit Kappas industriområde.

Foto:

Piteå2019-11-01 16:29

Den tragiska dödsolyckan inträffade inne på Smurfit Kappas industriområde på fredagsmorgonen. En lastbil och ett lok med ett tiotalvagnar kolliderade vid halvsju-tiden på morgonen och orsakade ett stort räddningspådrag.

Tre personer var inblandade i olyckan. Personen i lastbilen och tågföraren klarade sig utan fysiska skador. Alla var externa entreprenörer. Medarbetaren som avled arbetade på Green Cargo och var från Norrbotten.

– Vi beklagar det som hänt och våra tankar går till den omkomnas anhöriga och vänner. Det här ska inte få hända, säger Ulf Aili, fabrikschef vid en presskonferens som hölls med anledning av olyckan.

Det var en märkbart berörd säkerhetschef från Green Cargo, Lars-Åke Kjällsson.

– Det är svårt som det är nu. Vi försöker hjälpa till och stötta de personer som varit inblandade. Vi kommer att göra en utredning, i stora delar tillsammans med Smurfit Kappa. Vi vill undvika att det händer igen. 

Trafikolyckan inträffade när tåget backade och av okänt anledning kolliderade med en lastbil. Eftersom olyckan inträffade i gryningen kan dålig sikt vara en bidragande orsak. 

Den avlidne mannen stod längst bak på tåget och var signalgivare. Han klämdes fast mellan tåget och lastbilen.

Lastbilen hamnade under en flera ton tung tågvagn lastade med returfiberbalar. En kranbil som fanns på området användes för att frigöra den skadade mannen.

Krocken inträffade i den andra korsningen inne på industriområdet. Tåg som ska in på området kör in genom grinden närmast stan. Sen backar man in på området i ungefär 10 kilometer i timmen. Maxhastighet på området är 30 kilometer i timmen.

– Vi har tydliga regelverk hur arbetet ska skötas inne på området, säger Ulf Aili, fabrikschef.

Direkt efter olyckan aktiverade Smurfit Kappa en stödgrupp som tog hand både egna medarbetare och externa entreprenörer som behövt stöttning efter det inträffade.

– Jag måste berömma personalen för deras insatser, säger Ingemar Andersson, säkerhetschef vid Smurfit Kappa.

Olycksplatsen spärrades av direkt efter olyckan. Polisen arbetade på platsen hela dagen med att dokumentera platsen och fordonen för att kartlägga hur olyckan kunde inträffa. Förhör med inblandade och eventuella vittnen hölls också. Med anledning av händelsen har en förundersökning inletts om misstänkt arbetsmiljöbrott, men än är det inte klart om någon kommer att misstänkas för brott.

Ärendet kommer att överlämnas till åklagare vid riksenheten för miljö- och arbetsmiljöbrott.

Lastbilen hamnade under tåget vid olyckan, och mannen som omkom klämdes fast däremellan .
Lastbilen hamnade under tåget vid olyckan, och mannen som omkom klämdes fast däremellan .
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!