När Piteåbon Elin Lindholm skulle sälja ett skåp i en Facebook-grupp hade hon ingen aning om att affären tre år senare skulle sluta i Högsta domstolen. I veckan berättade hon för Piteåtidningen om den omtumlande tvisten som kostade henne tio tusen kronor.

– Det känns bittert, men det är bara acceptera, sade hon då.

Vill man undvika tråkigheter som kan förekomma i köp-och-sälj-grupper finns det saker man kan tänka på. Maria Lund, är konsumentvägledare på Luleå kommun framhåller undersökningsplikten.

Artikelbild

– Det är viktigt att undersöka och göra sig förstådd med vad det är man köper, nu kan det vara svårt när det gäller de här Facebookgrupperna eftersom du sällan kan undersöka varan innan du har vunnit auktionen.

Även om Maria Lund jobbar under konsumentköplagen har hon haft att göra med människor som råkat illa ut under köplagen – samma lag som Facebooks säljare och köpare följer.

– Blir det en tvist, då måste man ta det i tingsrätten, och där upplever jag personer har svårare att få rätt. Man vågar inte gå vidare på samma sätt som mot företag, säger hon.

Därför är det viktigt att skriva kontrakt, menar hon. Även om det bara är en överenskommelse i kommentarsfältet, via mail, eller i en chatt.

– Det gäller att ha det skriftligt. Man är fri att skriva avtal och lägga in det som känns relevant, och då kan man lägga in ångerrätt, till exempel.

Vissa saker bör man emellertid undvika helt att buda hem på Facebook.

– Personligen skulle jag aldrig köpa till exempel en bil där. Där bör man undersöka den mer ingående, säger hon.

Nicklas Sandberg tror sig ha hittat ett fungerande recept på Facebook-auktioner. Tillsammans med en kompis startade han upp Facebook-gruppen "Köp & sälj Piteå - utan onödiga regler". Receptet är enkelt – mindre regler och övertydlighet.

– Vi har bara tre regler egentligen, dels får du sälja i princip vad du vill. Sedan ska man hålla budtiderna och hålla exakta klockslag. Oftast när någon blir sur är det för att de varit otydliga från början, säger han.

Han menar att deras grupp är håller bättre ordning i och med färre med tydliga regler. I princip har de varit befriade från problem, berättar han.

– Vi var trötta på att de var för krångliga regler i andra grupper. I vissa grupper får du bara lägga ut två annonser i veckan och en del har något som kallas "enminutersregeln" och "tvåminutersregeln". Jag menar att det kan vara svårt för en vanlig människa att lägga ut en annons om man ska hålla koll på för många regler.