I de små självbiografiska annonserna ryms berättelser från kvinnor och män som söker en livspartner. Där avslöjas också drömmar kring den ideala partnern och den ideala relationen och Josefin Englund, på Uppsala universitet, har genom kontaktannonserna studerat genusordningen och samhällsförändringarna under 1900-talet.

Jag har tidigare tittat på sakliga utredningar men då saknat den lilla människan och det lilla livet. De här livsberättelserna i miniatyr ger fler röster än en statlig utredare.

Enligt Englund var det förmodligen lättast att få napp under 40-talet, för då var könen mest eniga om hur en kvinna ska vara och hur en man ska vara.

Mjuk och kelig

För hundra år sedan stod försörjningskapaciteten högst i kurs. Under decennierna minskar den ekonomiska biten betydelse och på 60- och 70-talet handlar det oftare om livsstil och utseende - som längd eller bystmått.

Nu blir fritid viktigt och nu kommer annonserna som blivit kliché för genren - med mysiga hemmakvällar och skogspromenader.

På 80-talet får känslorna ta mer plats.

Känslorelaterade drag, som mjuk och kelig, blir vanligare och man vill visa att man kan uttrycka kärlek och känslor.

Tio år tidigare var det många, framför allt kvinnor, som beskrev sig själva som ungdomliga.

En av förklaringarna är att ålder blir allt viktigt.

Sexuella preferenser

Englund har även tittat på annonser från 90-talet, då kontaktannonser på internet gör entré, men inte tagit med dem i sitt forskningsprojekt.

De elektroniska annonserna urholkar de trycka. Det är ett annat medium, man kan chatta och mejla vid sidan av, ändra sin profil och vara med i olika forum och medlemskap. Men en sak som är intressant på 90-talet är att sexuella preferenser får betydelse.

TT: Finns det något som kvinnor och män söker genomgående oavsett tidsperiod?

Generellt så söker man någon som är trevlig, och kvinnor ska vara glada. Sedan så är det viktigt med foto, även 1890 då det kan stå "du behöver inte gå till en fotograf, det går bra med amatörfoto".