Ironiskt nog sammanfaller den dystra utvecklingen med en explosionsartad blomstring i den litterära fåran för målgruppen.

John Green, Jennifer Niven, Rainbow Rowell och Sarah Crossan har alla gjort outplånliga intryck på den globala bokmarknaden för unga vuxna, i Sverige har genren nått nya höjder med verk av exempelvis Sandra Beijer och den Augustprisnominerade Amanda Svensson.

Den sistnämnda har också anförtrotts den digra uppgiften att översätta en av årets mest sensationella amerikanska debutanter – Angie Thomas.

”The Hate U Give” blev föremål för budgivning mellan tretton olika förlag i USA innan den till slut landade under giganten HarperCollins. En filmversion är under inspelning och romanen har toppat New York Times bästsäljarlista. Kort sagt: Hajpen är stor.

Tematiskt inordnar sig Thomas debut i medborgarrättsrörelsen Black Lives Matter, som fördömer våld och polisbrutalitet mot rasifierade. Den sextonåriga jag-berättaren Starr blir vittne när hennes jämnåriga barndomsvän Khalil skjuts till döds av en polis som stannat deras bil för en trasig baklyktas skull. Starr har fått förmaningar av sin pappa, en avhoppad gängmedlem som suttit tre år i fängelse under dotterns tidiga barndom: ”Gör exakt det de säger åt dig att göra. Håll händerna synliga. Gör inga plötsliga rörelser. Prata bara när de pratar med dig.” Ett snack som den slirande men godhjärtade Khalil aldrig haft, vilket kostar honom livet.

Den traumatiska händelsen leder till ett aktivistiskt uppvaknande för Starr, som kommer att ifrågasätta sina privata relationer så väl som afroamerikaners situation i USA i stort. Som hon säger i en intervju efter händelsen, när Khalil systematiskt misstänkliggjorts av media, polis och vit allmänhet: ”Jag visste inte att en död person kunde ställas inför rätta för sitt eget mord”.

Den läsare som är bevandrad i hiphop-kulturen känner kanske redan till att romanens titel, ”The Hate U Give” är inledningen av raplegenden 2Pacs akronym THUG LIFE. I sin helhet: The Hate U Give Little Infants Fucks Everybody. Det är en sentens som löper som en röd tråd genom berättelsen, tillsammans med många andra referenser till afroamerikansk populärkultur och politisk historia.

Starr, som delar sin tid mellan hooden Garden Heights och en high school i ett betydligt rikare (och vitare) område har också delat upp sin personlighet. I skolan, som ”Williamson-Starr”, är hon artikulerad och tillmötesgående, ger ingen skäl att kalla henne ”ghetto”. I Garden Heights kan hon istället fördjupa sig i nyanserna av den svarta kulturella identiteten. Här finns ett stort antal amerikanska referenser, fraser och begrepp som inte lär förbrylla alltför många läsare under 45 – och översättaren Amanda Svensson har klokt nog låtit mycket stå kvar på originalspråk. Jag nämner det ändå, som en varningsflagg för den potentiella läsare som har svårt att stå ut med att dagens ungdom, också här, faktiskt slänger sig med uttryck som ”say what?”, kicks, fuck och hustlers.

”The Hate U Give” är dock mer än en övertygande samtidsbetraktelse, mer än sitt medborgarrättsliga patos och mer än en intensivkurs i vithetsprivilegier. Det är en oupphörligt intressant och gripande roman med en oförglömlig huvudperson. Starr Carter är skarp och försonande, cool och förlägen, livrädd på barrikaderna. Och mycket, mycket rolig.