Det gäller dödsolyckan som inträffade på kvällen den 27 oktober 2014. En slovakisk arbetare omkom då trucken han körde över järnvägsspåret vid cowperhallen inne på SSAB:s område kolliderade med ett tåg.
Miljöåklagare Christer B. Jarlås har väckt talan om företagsbot mot SSAB Emea, som råder över arbetsstället. Inför renoveringen av cowperanläggningen har ansvarig personal vid SSAB beslutat att den fasta skyddsanordningen, en nedfälld och låst bom vid järnvägsövergången, skulle vara uppfälld och olåst. En spårvakt skulle ringas ut vid varje passage över järnvägsspåret, för att undvika kollisioner.
– Det finns ett absolut förbud mot att ta bort fasta skyddsanordningar. Jag tycker inte det finns ett giltig skäl att ta bort den låsta bommen och ersätta den med något som fungerar sämre, säger Christer B. Jarlås.
Passagen över järnvägsspåret tar bara några sekunder och det är lätt hänt att man chansar, menar han.
Ingen spårvakt hade kallats ut och det rådde mycket dålig sikt vid olyckstillfället. Vare sig truckföraren eller tågföraren hann stanna. Miljöåklagaren hävdar att om bommen hade varit nedfälld och låst hade med största sannolikhet dödsolyckan kunnat undvikas.
– Hade det varit en låst bom, då hade inte olyckan inträffat, säger Christer B. Jarlås.
Talan om företagsbot för arbetsmiljöbrott med vållande till annans död gäller enbart SSAB Emea. Det slovakiska bolaget Termostav, som var anlitad som underentreprenör, åtalas inte.
– Det slovakiska bolaget kan inte bestämma att bommen ska bort. Det är SSAB som råder över arbetsstället, säger Christer B. Jarlås.
Han yrkar att SSAB ska åläggas att betala en företagsbot som ej understiger 1,5 miljoner kronor.
Åklagaren åberopar syn på olycksplatsen samt förhör med vittnen vid den kommande rättegången i Luleå tingsrätt.